Status Hadith Nabi Adam Bertawassul Dengan Nama Nabi Muhammad
Dari Group Telegram MSO-D1 : Bicara Hadith
Soalan:
Siapa di USİM boleh rujuk buku hadis hadis Palsu dalam Mustadrak Al Hakim oleh pensyarah hadis di USİM Al Ustaz Prof Dr Muhammad Mustaqim Mohd Zarif. Adakah benar ini hadith maudhu'?
Jawapan Ustaz Khafidz:
Dr mustaqim ni sy penah jumpa skali, rasanya dia lbh muda drp sy. Mmg kebykn org akan trkesan dgn pnilaian al hafiz az zahabi krn nama besarnya dlm ilmu hadis. Namun ada sesetngh penilaian beliau tak mesti diterima jika ada khilaf.
Di sini dkongsikn ulasan sy smlm..
بسم الله
Sy mlihat al hafiz ibn hajar tidak mnilai secara jelas hadis tsb sbg palsu krn yg dinukilkan dlm lisan al mizan adalah drp kata2 az zahabi. Hanya kemungkinan shj beliau mnyetujui penilaian az zahabi.
Sy prnh takhrij dulu dlm bhs arab dgn seringkas mungkin spt brikut:
رُوِي عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِىَ الله عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ الله : لَمَّا اقْتَرَفَ آدَمُ الْخَطِيْئَةَ قَالَ: يَا رَبِّ، أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ لَمَّا غَفَرْتَ لِى، فَقَالَ الله: يَا آدَمُ، وَكَيْفَ عَرَفْتَ مُحَمَّدًا وَلَمْ أَخْلُقْهُ؟ قَالَ: يَا رَبِّ، لِأَنَّكَ لَمَّا خَلَقْتَنِى بِيَدِكَ وَنَفَخْتَ فِيَّ مِنْ رُوْحِكَ رَفَعْتُ رَأْسِي، فَرَأَيْتُ عَلَى قَوَائِمِ اْلعَرْشِ مَكْتُوْبًا: لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله مُحَمَّدٌ رَّسُوْلُ الله، وَعَرَفْتُ أَنَّكَ لَمْ تُضِفْ إِلَى اسْمِكَ إِلاَّ أَحَبَّ الْخَلْقِ إِلَيْكَ. فَقَالَ اللهُ: صَدَقْتَ يَا آدَمُ، إِنَّهُ لأَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَيَّ، إِنْ سَأَلْتَنِى بِحَقِّهِ فَقَدْ غَفَرْتُكَ، وَلَوْلاَ مُحَمَّدٌ مَا خَلَقْتُكَ.
تخريج:
أخرجه الحَاكِمُ وقال: صحيح الإِسناد، ووافقه التقي السبكي في شفاء السقام، وفيه عبد الرحمن بن زيد بن أسلم، والطَّبرانِي في الأوسط والصغير، وزاد فيه: "إنه آخر النبيين من ذريتك". والبيهقي في الدلائل وضعفه، وقال الهيثمي في مجمع الزوائد (8/153): وفيه من لم أعرفهم.اهـ وهو ضعيف فقط، لا موضوع كما زعمه الحافظ الذهبي. وله شاهد قوي من حديث ميسرة، أخرجه أبو الحسن بن بشران، وقال الحافظ عبد الله بن الصديق الغماري في الرد المحكم المتين: إسناد هذا الحديث قوي، وهو أقوى شاهد وقفتُ عليه.اهــ ولفظه: ((لما خلق الله الأرض واستوى إلى السماء فسواهن سبع سماوات، وخلق العرش، كتب على ساق العرش: محمد رسول الله خاتم الأنبياء، وخلق الله الجنة التي أسكنها آدم وحواء، فكتب اسمي على الأبواب والأوراق والقباب والخيام، وآدم بين الروح والجسد، فلما أحياه الله تعالى: نظر إلى العرش فرأى اسمي فأخبره الله أنه سيد ولدك، فلما غرهما الشيطان، تابا واستشفعا باسمي إليه)).اهـ
Maka sbenarnya hadis yg diguna pakai adalh hadis yg terakhir ini..
Mngambil kira jln2 riwayatnya maka hadis tsb daif shj.. namun hadis pnyokong tsb adalah kuat & mnyokong utk mnjadi dalil tawassul.. dalil tawassul bukan ini shj bahkan ada dalil2 lain ..
Pngharaman tawassul dgn nabi saw & para solihin hanya baru pd zmn syekh ibn taimiyyah..
Dalil2nya sejak itu terus mnjadi perselisihn antara ulama yg pro & kontra..
Sedangkn isu ini hanya bab khilaf shj sbgmn dlm usul imam hasan al banna...
(*Ust raja mukhlis juga ada ulas dgn lbh panjng lebar: http://rajamukhlis.blogspot.com/2013/01/penjelasan-kedudukan-hadis-tawassul.html?m=1 )
Ulasan tambahan Ustaz Zulhusni Mat Resat:
Syeikh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari ada komen tentang hadis ni dalam kitab Ittihaf Al-Azkiya' Bi Jawaz Al-Tawasul Bi Al-Anbiya' Wa Al-Auliya', kata beliau sebenarnya hadis ini bukanlah sahih dan bukanlah maudhu', bahkan ianya hanya daif sahaja sebagaimana yang diterangkan oleh al-Baihaqi dalam Dalail al-Nubuwah. Bahkan bagi hadis ini ada penguat yang boleh menaikannya ke darjat hasan.
Ulasan tambahan Aurangzeb Himalaya:
Maulana yunus al-joufuri juga ada memberikan ulasan beliau berkaitan Hadīth ini dalam surat menyurat beliau. Pandangan beliau sama seperti pandangan guru beliau iaitu hadith tawassul Nabi adam dgn Nabi muhammad صلى الله عليه وسلم itu tidak sampai ke darjah palsu.
Klik link ini untuk join group Bicara Hadith:
https://telegram.me/bicara_hadithMSO
0 Comment "Status Hadith Nabi Adam Bertawassul Dengan Nama Nabi Muhammad"
Post a Comment