Solat Berjemaah di Masjid atau di Rumah Bersama Isteri Lebih Afdhal?



Dari Group Usrah Solat : Q&A Ibadah (MSO-D7)

Soalan:

As salam ustaz saya nak tanya..mana lebih afdal suami solat berjemaah bersama isteri di rumah @ suami solat berjemaah di surau/masjid

Jawapan kami

Mengikut mazhab syafie, solat berjemaah merupakan fardhu kifayah ke atas ahli kariah, dgn maksud berdosa satu kampung jika tiada satu pun solat berjemaah didirikan. Dan ia merupakan sunat muakkad bagi setiap individu lelaki yang akil baligh dan bermuqim.
[Kifayah al akhyar: jld 1/ms 81]

Untuk orang lelaki adalah lebih afdhal menunaikan solat berjemaah d masjid atau surau.
Dalam satu hadis riwayat Ibn Mas’ud, beliau menjelaskan;
ولو صليتم في بيوتكم لتركتم سنة نبيكم، واذا تركتم سنة نبيكم لضللتم...او نحوه
Maksud;
“Sekiranya kamu semua bersolat di rumah-rumah kamu, nescaya kamu telah meninggalkan jalan petunjuk nabi kamu, bila kamu meninggalkan jalan petunjuk nabi kamu, pasti kamu semua akan sesat....”
Sekali pun hadis ini seperti menyatakan hukum fardhu ain solat berjemaah, terdapat hadis2 lain yang juga seperti membayangkan hukum solat berjemaah adalah sunat yang sangat diberatkan. Lafaz kifayah;
واعلم ان الجماعة تحصل بصلاة الرجل في بيته مع زوجته وغيرها، لكنها في المسجد افضل
[“dan kerahuilah bahawa solat berjemaah itu terhasil dengan solat seorang lelaki bersama isterinya di rumah atau bersama orang lain. Akan tetapi sokat berjemaah itu lebih afdhal dilakukan di masjid”.
[Kifayah al akhyar: jld 1/ms 82]

Maka adalah lebih afdhal para suami keluar bersolat di surau atau masjid meninggalkan isteri bersolat bersendirian di rumah, kecuali.jika ditakuti isteri akan melambat2kan solat jika bersendirian.
Namun para ulama mutaakhirin syafie khilaf dalam hal afdhal lelaki solat di masjid atau di rumah mengikut keadaan. Dan di sini dinyatakan lafaz mughni[syarbini khatib]

لو ذهب إلى المسجد وترك أهل بيته ليصلون فرادى أو لتهاونوا أو بعضهم في الصلاة فصلاته في البيت أفضل من صلاته في المسجد-مغني

“sekiranya suami ke masjid berjemaah dan meninggalkan ahli keluarganya di rumah, pasti mereka akan bersolat bersendirian semua mereka atau meringan2 dengan solat berjemaah atau sebahagian drp ahli keluarganya. Maka pada ketika ini solat lelaki tersebut di rumah lebih afdhal daripada solatnya di masjid”
Terdapat saranan drp syeikh nuruddin hafizahullah supaya suami menunaikan solat sunat rawatib di rumah dengan dimakmumkan oleh isteri yg bersolat fardhu, kemudian setelah selesai salam suami, maka isteri boleh meneruskan rekaat solat fardhu yang masih berbaki.
Mazhab syafie berpandangan sah solat fardhu seseorang yang berimamkan seseorang yang sedang solat sunat, begitu juga sah solat orang yang bersolat tunai dengan orang yang bersolat qadha.

[و[وشاح الافراح واصباح الفلاح: الشيخ محمد ابن اسماعيل داود الفطاني
Cetakan darul maarif: ms 33


Wallahu a’lam

oleh Ustaz @azizkanun

USRAH SOLAT DAN Q&A IBADAH
https://telegram.me/usrah_solat_MSO

**Channel Usrah Solat MSO-D7 berdasarkan fiqh mazhab al-Syafi'i

0 Comment "Solat Berjemaah di Masjid atau di Rumah Bersama Isteri Lebih Afdhal?"

Post a Comment

Thank you for your comments