Dari Group Telegram MSO-D1 Bicara Hadith
Perkongsian nota hadith oleh Ustaz Alyasak Berhan.
CARA MERIWAYATKAN HADITH DHAIF
Walaupun jumhur mengharuskan meriwayatkan hadith dhaif,
namun perlu di ingatkan mereka menyatakan bahawa tidak harus menggunakan
perkataan yang menunjukkan kepastian (sighah jazam) seperti “sabda Rasullalah
s.aw” ketika meriwayatkan hadith dhaif ini kerana untuk mengelakkan daripada
menisbahkan kepada Rasulullah s.a.w apa yang tidak disabdakannya bahkan
hendaklah digunakan kalimah yang menunjukkan ketidakpastian (tamridh), seperti
“diriwayatkan atau dikatakan bahawa nabi s.a.w pernah bersabda” dan
seumpamanya. (تقريب النووي: ص 22)
HADITH MURSAL
Hadith Mursal ialah hadith yang didapati gugur seorang
perawi (sahabat) pada sanadnya yakni hadith yang disandarkan kepada nabi s.a.w
oleh tabi’in yang tidak mendengar sendiri daripada nabi s.a.w, mungkin ia
meriwayatkan hadith dari sahabat nabi atau ia meriwayat daripada orang lain.
Hadith mursal ini tergolong daripada hadith-hadis dhaif kerana tiada padanya
sanad yang bersambung. (مصطلح الحديث: ص 22)
PENERIMAAN HADITH MURSAL DISISI PARA ULAMA MUJTAHIDIN
Pendapat yang dipilih bahawa hadith Mursal sahabat
(seseorang sahabat menggugurkan sahabat yang lain dalam periwayatan hadith)
adalah diterima secara ijmak. Adapun hadith Mursal kurun kedua (tabi’in) dan
kurun ketiga(tabi’-tabi’in) ianya diterima dan boleh berhujah pada hukum-hakam
di sisi Imam Abu Hanifah, Imam Malik dan Imam Ahmad bin Hambal mengikut riwayat
yang masyhur daripada kedua-duanya (Imam Malik dan Imam Ahmad). Mursal kurun
kedua yang diriwayatkan oleh Said bin Al-Musayyab, Sya’bi dan Hasan Al-Basri
adalah diterima sama sekali (tiada perselisihan pendapat). Adapun di sisi Imam
Syafie hadith Mursal diterima apabila terdapat lima perkara:
1) Terdapat riwayat lain yang bersambung sanadnya.
2) Terdapat juga hadith mursal yang lain dengan perawi-perawi
yang tersendiri.
3) Terdapat perkataan sahabat yang menyokong.
4) Disokong oleh kebanyakan ulama.
5) Diketahui bahawa ianya diriwayatkan secara mursal
daripada perawi yang adil.
(منحة المغيث: ص 47)
Contoh hadith mursal yang diterima oleh Imam Syafie:
حدثنا قتيبة أخبرنا عبد الله بن زيد بن
أسلم عن أبيه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: من نام عن وتره فليصل إذا أصبح
Ertinya: “sesiapa yang tertidur serta tertinggal daripada
melakukan solat witir maka hendaklah ia sembahyang (qadha) apabila berpagi-pagi
ia (selepas sembahyang subuh).
Keterangan: Imam Syafie berdalil dengan hadith ini walaupun
ia adalah hadith mursal yang mana dikuatkan oleh hadith yang diriwayatkan
daripada Abu Sa’id Al Khudri. Hadith Abu Sa’id tersebut adalah hadith yang
bersambung sanadnya dan dinyatakan oleh Imam Abu Daud sebagai sahih iaitu:
حدثنا محمود بن غيلان أخبرنا وكيع أخبرنا
عبد الرحمن بن زيد بن أسلم عن أبيه عن عطاء بن يسار عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول
الله صلى الله عليه وسلم: من نام عن الوتر أو نسيه فليصل إذا ذكر وإذا استيقظ
Ertinya: “sesiapa tertidur daripada mengerjakan witir atau
ia terlupa maka hendaklah sembahyang tatkala ia ingat dan tersedar”. ((تحفة الآحوذي شرح سنن الترمذي: ج 2: ص 569
ertinya: “sekiranya hadith dhaif berbilang-bilang periwayatan atau dikuatkan dengan hadith yang terlebih kuat penerimaannya maka ia menjadi hasan li ghairihi”.
9) حديث ضعيف مؤيد بالتعامل
Iaitu hadith dhaif yang disokong oleh amalan sahabat dan tabi’in. Apabila amalan mereka itu bertepatan dengan hadith dhaif maka dengan sendiri hadith dhaif itu menjadi hadith yang layak diamalkan dan dibuat hujah. Sebagai contoh:
(هو الطهور ماؤه والحل ميتته، القاتل لا يرث، لا وصية لوارث)
Ertinya: “Ianya (air laut) adalah suci airnya dan halal bangkainya. Pembunuh tidak boleh mewarisi harta orang yang dibunuhnya. Tidak boleh berwasiat untuk orang yang menerima harta pusaka”,
Hadith-Hadith ini diakui dhaif oleh kebanyakan muhaddithin walaupun begitu ianya boleh diterima untuk dijadikan dalil (قابل للإستدلال) kerana didapati ramai sahabat dan tabein beramal dengan hadith itu.
Telah berkata Ibnu Abdul Barri di dalam kitabnya الاستذكار ketika menghikayatkan daripada Imam Tirmizi bahawa Imam Bukhari telah menghukum sahih Hadith Al-bahr (هو الطهور ماؤه والحل ميتته) sedangkan ahli hadith tidak mentashih sanad seperti ini tetapi hadith itu adalah sahih disisiku kerana ulama’ telah menerimanya dengan secara qabul (penerimaan berterusan). Sesetengah ulama’ menghukumkan kesahihan mengenai sesebuah hadith apabila ada penerimaan yang berterusan daripada orang ramai sekalipun sanadnya tidak sahih. Berkata Al-Ustaz Al-Isfirayini: “Dikenali kesahihan hadith apabila masyhur di sisi ulama’ hadith tanpa sebarang penafian daripada mereka itu”. Hadith yang diterima oleh ulama’ secara berterusan maka hadith itu termasuk di dalam hadith makbul sekalipun tidak memenuhi syarat sahih kerana ummah tidak berhimpun dalam perkara kesesatan. (وظيفة الحديث الضعيف: إمام محمد زكي إبراهيم: ص 27-28)
KESIMPULAN
Menerima pakai hadith dhaif dalam segala jenis amalan yang berbentuk menggemarkan dan menakutkan, soal adab, kisah tauladan, nasihat-nasihat dan seumpamanya adalah dibolehkan. Perkara ini disepakati oleh ulama’ Muhaddithin. Imam Nawawi menukilkan pandangan ulama’ bahawa dalam hal-hal tersebut disunatkan beramal dengan hadith dhaif. Penerimaan hadith dhaif dalam perkara-perkara terbabit adalah disyaratkan jangan terlampau kuat kedhaifannya dan jangan pula hadith tersebut bercanggah dengan hadith yang sahih. Perlu mematuhi kaedah di sisi ulama’ hadith yang berlandaskan pentashihan dan pendhaifan hadith. Jangan mengambil sikap terlalu mudah menolak hadith dhaif sedangkan ulama’-ulama’ yang mu’tabar sudahpun mengambil pendirian dan sikap yang sederhana mengenai menerima dan beramal dengan hadith dhaif.
Mudah-mudahan Allah s.w.t memberi taufiq kepada kita agar dapat mengikuti jalan yang benar lagi lurus dan menjauhi kita daripada menuruti jalan yang sesat lagi menyesatkan.
Disediakan oleh Ust. Husin bin. Abdul Kadir حفظه الله
Sekian, wassalam..
0 Comment "Kaedah Meriwayatkan Hadith Dhaif"
Post a Comment