Adakah Wafaq Adalah Termasuk Sebahagian Dari Sihir?




Dari Group Nota Aqidah Kita (ASWJ) MSO D22 - Perkongsian Ustaz اليسع

Soalan:

Apakah matan yang sebut pegang kepada sebab jadi kufur..jika sebab jadi wasilah boleh jd fasiq..


Jawapan:

Ibn Hajar al-Haitami dalam Fatawa Hadithiyyah menyatakan: "Hukum menggunakan wafaq tersebut adalah boleh jika digunakan untuk hal-hal yang diperbolehkan syari’at dan jika digunakan untuk melakukan hal haram maka hukumnya haram. Dan dengan ini, kita dapat menjawab pendapat al-Qarafi (ulama Malikiyyah murid ‘Izzuddin bin ‘Abdissalam) yang menegaskan bahawa wafaq adalah termasuk sebahagian dari sihir."

al-Munawi menjelaskan bahawa penggunaan azimat sama dengan melakukan pekerjaan ahli syirik yang mengi’tikadkan bahawa azimat tersebut dapat menolak takdirnya yang sudah tercatat.

Namun, jika azimat tersebut berupa asma atau kalam Allah atau dengan (tulisan berbentuk) zikir Allah yang tujuannya untuk bertabarruk kepada Allah atau penjagaan diri serta tahu bahawa yang dapat memudahkan segala sesuatu adalah Allah maka hal itu tidak diharamkan. Pendapat ini disampaikan Ibn Hajar yang dikutip oleh al-Munawi dalam Faidh al-Qadir.

Ulama Islam yang ahli dan berkecimpung secara langsung dengan pembuatan wafaq ini adalah Imam al-Ghazali. Bahkan Sahabat Abdurrahman bin Auf radhiallahu anhu. menulis huruf-huruf permulaan al-Quran dengan tujuan menjaga harta benda agar aman, Imam Sufyan al-Thauri pernah menulis untuk wanita yang akan melahirkan dan digantung di dada, Ibn Taimiyah al Harrani pernah menulis Surah Hud.44 di dahi orang yang sakit.

Dan jika wafaq dinilai syirik, maka bererti seolah-olah menuduh Abdurrahman bin Auf, Imam Hujjatul Islam al-Ghazali dan ulama-ulama adalah pelaku syirik, dan itu tidak akan pernah diucapkan kecuali oleh orang-orang yang mulutnya tidak dikunci dengan adab syariat.

النوع السابع والعشرون معرفة خواصه وقد صنف فيه جماعة منهم التميمي ، وأبو حامد الغزالي . قال بعضهم : وهذه الحروف التي في أوائل السور ، جعلها الله تعالى حفظا للقرآن من الزيادة والنقصان ; قال تعالى : إنا نحن نزلنا الذكر وإنا له لحافظون ( الحجر : 9 ) . وذكر بعضهم أنه وقف على أن عبد الرحمن بن عوف رضي الله عنه كان يكتبها على ما يريد حفظه من الأموال والمتاع فيحفظ- البرهان في علوم القرءان

والحاصل أن من اعتقد أن الأسباب العادية كالنار والسكين والأكل والشرب تؤثر في مسببتها كالحرق والقطع والشبع والرى بذاتها فهو كافر بالإجماع أو بقوة جعلها الله فيها ففى كفره قولان والأصح انه ليس بكافر بل فاسق مبتدع ومثل القائلين بذلك المعتزلة القائلون بأن العبد يخلق افعال نفسه الإختيارية بقوة خلقها الله فيه فالأصح عدم كفرهم لاقرارهم بأن قدرة العبد على ذلك من الله تعالى ومن اعتقد ان مؤثر هو الله تعالى لكن جعل بين الأسباب ومسببتها تلازما عقليا بحيث لا يصح تأخرها فمتى وجد السبب فهو جاهل ومن اعتقد أن المؤثر هو الله وان بين الأسباب وسبباتها تلازما عاديا بحيث يصح تأخرها فهو المؤمن الناجى ان شاء الله تعالى فالأقسام اربعة .....الخ- تيجان الدرري

والحاصل أن من اعتقد أن الأسباب العادية كالنار والسكين والأكل والشرب تؤثر في مسببتها كالحرق والقطع والشبع والرى بذاتها فهو كافر بالإجماع أو بقوة جعلها الله فيها ففى كفره قولان والأصح انه ليس بكافر بل فاسق مبتدع ومثل القائلين بذلك المعتزلة القائلون بأن العبد يخلق افعال نفسه الإختيارية بقوة خلقها الله فيه فالأصح عدم كفرهم لاقرارهم بأن قدرة العبد على ذلك من الله تعالى ومن اعتقد ان مؤثر هو الله تعالى لكن جعل بين الأسباب ومسببتها تلازما عقليا بحيث لا يصح تأخرها فمتى وجد السبب فهو جاهل ومن اعتقد أن المؤثر هو الله وان بين الأسباب وسبباتها تلازما عاديا بحيث يصح تأخرها فهو المؤمن الناجى ان شاء الله تعالى فالأقسام اربعة .....الخ- تيجان الدرري

Klik link ini untuk join group Nota Aqidah:
https://telegram.me/aqidah_Islam

0 Comment "Adakah Wafaq Adalah Termasuk Sebahagian Dari Sihir?"

Post a Comment

Thank you for your comments