Golongan Khawarij Meletakkan Ayat-ayat Al-Quran Yang Diturunkan Berkenaan Orang-Orang Kafir ke atas Orang-Orang Islam <<<<< >>...

Golongan Khawarij Meletakkan Ayat-ayat Al-Quran Yang Diturunkan Berkenaan Orang-Orang Kafir ke atas Orang-Orang Islam

<<<<< >>>>>

Di antara ciri-ciri golongan Khawārij yang disebut oleh para ulama’ adalah mereka meletakkan tafsiran ayat-ayat Al-Quran yang diturunkan berkenaan orang-orang kafir dan musyrikin ke atas orang-orang Islam.

Al-Imām al-Bukhārī (w.256H) menyebut di dalam “Ṣaḥīḥ”nya [Jil. 9, hal. 16]:

وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ (رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا) يَرَاهُمْ شِرَارَ خَلْقِ اللهِ، وَقَالَ: إِنَّهُمُ انْطَلَقُوا إِلَى آيَاتٍ نَزَلَتْ فِي الكُفَّارِ، فَجَعَلُوهَا عَلَى المْـُؤْمِنِينَ

“Dan [Saidina ʿAbdullāh] Ibnu ʿUmar رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا melihat mereka (golongan Khawārij itu) sebagai seburuk-buruk makhluk Allah dan beliau berkata:

“Sesungguhnya mereka itu pergi kepada ayat-ayat Al-Quran yang diturunkan berkenaan orang-orang kafir, lalu mereka menjadikannya ke atas orang-orang beriman.”

Sebagai contoh:

[1] Ayat Al-Quran yang diturunkan berkenaan orang-orang kafir yang tidak melaksanakan hukum Allah, maka golongan Khawārij meletakkan pentafsirannya ke atas umat Islam yang tidak melaksanakan hukum Allah walaupun tanpa pengingkaran terhadap hukum tersebut.

[2] Ayat Al-Quran yang diturunkan berkenaan orang-orang kafir yang mengikut pendeta Nasrani dan rahib Yahudi yang mengubah syariat Allah, maka golongan Khawārij meletakkan pentafsirannya ke atas umat Islam yang mengikut dan bertaqlid kepada para ulama’ dan bermazhab sedangkan para ulama’ Islam tidak mengubah syariat Allah tetapi mereka menerangkan dan mentafsirkannya.

[3] Ayat Al-Quran yang diturunkan berkenaan kaum musyrikin yang menyembah berhala dengan alasan mendekatkan diri mereka kepada Allah, maka golongan Khawārij meletakkan pentafsirannya ke atas umat Islam yang berdoa dengan kaedah bertawassul dan beristighāthah, sedangkan kedua-duanya merupakan bentuk doa yang diterima oleh majoriti ulama’ Islam sejak zaman Salaf Sāliḥ.

[4] Ayat Al-Quran yang diturunkan berkenaan kaum musyrikin yang mengikut amalan kekufuran bapa, datuk dan nenek moyang mereka yang menyembah berhala terdahulu, maka golongan Khawārij meletakkan pentafsirannya ke atas umat Islam yang meneruskan amalan-amalan ibadah sunat yang menjadi tradisi warisan masyarakat Islam yang diwarisi daripada para ulama’ Islam terdahulu.

Sungguh jahat dan keji pentafsiran yang dilakukan oleh golongan Khawārij dengan tujuan mengkafirkan umat Islam yang lain.

PENUNTUT ILMU



(Feed generated with FetchRSS)

source https://www.facebook.com/680496500528871/posts/927424575836061

0 Comment "Golongan Khawarij Meletakkan Ayat-ayat Al-Quran Yang Diturunkan Berkenaan Orang-Orang Kafir ke atas Orang-Orang Islam <<<<< >>..."

Post a Comment

Thank you for your comments