Wajib Menghadirkan 3 Perkara Dalam Niat Solat





Dari Group Usrah Solat : Q&A Ibadah (MSO-D7)

Soalan:

Salam ust . Benarkah niat mmpunyai 3 syarat sah .

Qasad
Taa'yyin
Taa'rrudh

Jadi saya hanya beniat solat " usolli fadhu zuhri" / sahaja aku solat fardhu zuhur

Bolehkah begitu ? Saya tdak sbut nilai rakaat dan kerana Allah taala . Sah kah niat itu ?

Jawapan kami;

Wajib menghadirkan 3 perkara dalam niat solat. Disebutkan dalam sebuah nazom;

يا سائلي عن شروط النية
القصد والتعيين والفرضية

"Wahai yang bertanya berkaitan syarat-syarat niat, ia adalah qasad, ta'yin dan fardhiyyah (ta'arrudh)"

Justeru, perinciannya adalah seperti berikut;


  • A) Untuk solat fardhu, maka disyaratkan mengandungi 3 elemen utama iaitu;



  1. Qasad (tujuan) = aku solat
  2. Fardhiyyah (ta'arrudh)= fardhu
  3. Ta'yin (penentuan) = zuhur, subuh dan seumpamanya



  • B) Untuk solat sunat yang berwaktu (mempunyai waktu tertentu seperti dhuha, witir dan seumpamanya), atau solat sunat yang mempunyai sebab (seperti solat gerhana, istisqa'), maka disyaratkan mengandungi 2 elemen utama iaitu;


  1. Qasad = aku solat
  2.  Ta' yin = gerhana, witir 



  • C) Untuk solat sunat mutlaq, maka hanya disyaratkan qasad sahaja seperti contoh; aku solat.


Oleh itu, niat sesuatu solat sah jika memenuhi elemen niat di atas. Adapun meniatkan jumlah rakaat dan 'kerana Allah Taala' adalah tidak wajib.


Wallahu a' lam

Rujukan;

- Hasyiah al-Baijuri
- Hasyiah I'anah al-Tolibin 
- Al-Taqrirot al-Sadidah

oleh Ustaz اليسع

USRAH SOLAT DAN Q&A Ibadah
https://telegram.me/usrah_solat_MSO

**Channel Usrah Solat MSO-D7 berdasarkan fiqh mazhab al-Syafi'i

0 Comment "Wajib Menghadirkan 3 Perkara Dalam Niat Solat"

Post a Comment

Thank you for your comments