Contoh Hadith Sahih Namun Ulama' Takwil Agar Tidak Difahami Secara Zahir




Klik Video berkaitan solat jamak tanpa sebab




Dari Group Telegram MSO-D1 : Bicara Hadith

Soalan:

Dalam video berkenaan ada disebut hadith yg penceramah maksudkan 'asal susah je boleh jamak' . Mohon penjelasan:


Ulasan Prof Madya Asmadi:

Rasanya Imam Tirmizi sebut bab ini, hadis sahih tp ahli ilmu tak beramal dengannya... ulasan guru kami: sebab ada penyakit pd matannya..
mgkin kitan al-ilal lil tirmizi menjelaskan kenapa ahli ilmu tak beramal dgn hadis ini..
imam Nawawi dlm Raudhah jg ada menyebut, boleh diamal tetapi jarang2 berlaku dan tidak menjadi kebiasaan..لمن لا يتخده عادة



Tambahan Ustaz Alyasak:


حدثنا يحيى بن يحيى قال قرأت على مالك عن أبي الزبير عن سعيد بن جبير عن ابن عباس قال صلى رسول الله صلى الله عليه وسلم الظهر والعصر جميعا والمغرب والعشاء جميعا في غير خوف ولا سفر-رواه مسلم

وللعلماء فيها تأويلات ومذاهب ، وقد قال الترمذي في آخر كتابه : ليس في كتابي حديث أجمعت الأمة على ترك العمل به إلا حديث ابن عباس في الجمع بالمدينة من غير خوف ولا مطر ، وحديث قتل شارب الخمر في المرة الرابعة . وهذا الذي قاله الترمذي في حديث شارب الخمر هو كما قال ، فهو حديث منسوخ دل الإجماع على نسخه . 

وأما حديث ابن عباس فلم يجمعوا على ترك العمل به ، بل لهم أقوال . منهم من تأوله على أنه جمع بعذر المطر ، وهذا مشهور عن جماعة من الكبار المتقدمين ، وهو ضعيف بالرواية الأخرى من غير خوف ولا مطر . ومنهم من تأوله على أنه كان في غيم ، فصلى الظهر ثم انكشف الغيم وبان أن وقت العصر دخل فصلاها ، وهذا أيضا باطل ؛ لأنه وإن كان فيه أدنى احتمال في الظهر والعصر لا احتمال فيه في المغرب والعشاء . 

ومنهم من تأوله على تأخير الأولى إلى آخر وقتها فصلاها فيه ، فلما فرغ منها دخلت الثانية فصلاها . فصارت صلاته صورة جمع . وهذا أيضا ضعيف أو باطل ؛ لأنه مخالف للظاهر مخالفة لا تحتمل ، وفعل ابن عباس الذي ذكرناه حين خطب ، واستدلاله بالحديث لتصويب فعله ، وتصديق أبي هريرة له وعدم إنكاره صريح في رد هذا التأويل ، ومنهم من قال : هو محمول على الجمع بعذر المرض أو نحوه مما هو في معناه من الأعذار ، وهذا قول أحمد بن حنبل والقاضي حسين من أصحابنا ، واختاره الخطابي والمتولي والروياني من أصحابنا ، وهو المختار في تأويله لظاهر الحديث ولفعل ابن عباس وموافقة أبي هريرة ، ولأن المشقة فيه أشد من المطر ، وذهب جماعة من الأئمة إلى جوازالجمع في الحضر للحاجة لمن لا يتخذه عادة ، وهو قول ابن سيرين وأشهب من أصحاب مالك ، وحكاه الخطابي عن القفال والشاشي الكبير من أصحاب الشافعي عن أبي إسحاق المروزي عن جماعة من أصحاب الحديث ، واختاره ابن المنذر ويؤيده ظاهر قول ابن عباس : أراد ألا يحرج أمته ، فلم يعلله بمرض ولا غيره والله أعلم-شرح مسلم

Ulasan Ustaz Muslim:

Agak menarik bila melihat sebuah hadis sahih tapi begitu ramai ulama takwil agar maknanya tidak difahami secara zahir.

Takwil yang kerap kali didengar ialah jamak suri. Tapi ia dianggap batil oleh imam nawawi, dan beliau cenderung kepada jamak kerana uzur sakit atau seumpamanya. Ibnu Hajar pula menolak pilihan ini dan menyebut secara ringkas, bahawa takwil jamak suri tidak batil bahkan ada kemungkinan besar. Al Syaukani telah menulis panjang menyokong takwil jamak suri. Begitu juga muridnya, Siddiq Hasan Khan.

Kesimpulan, walau apa pun perbezaan mereka ketika takwil hadis ini, mereka sepakat bahawa maknanya bukan zahirnya. Kecuali jika diraikan pendapat ibnu Sirin, Asyhab dan beberapa lagi yang meletakkan semata-mata hajat boleh jamak. Ibnu Abdil Bar menganggap pendapat ini syaz dan diriwayatkan daripada al Auza'i pendapat ini antara pendapat yang perlu dijauhi. Mungkin kerana itu, imam Termizi dan beberapa ulama lain menukil ijmak. Wallahualam.

Tapi turut dinukil bersama dari pendapat syaz ini agar tidak dijadikan kebiasaannya. Justeru, Bermudah dalam hal ini tidak digalakkan. Apatah lagi untuk bangun awal ke sekolah yang memang tiap hari kena bangun awal. Wallahualam.


Klik link ini untuk join group Bicara Hadith:
https://telegram.me/bicara_hadithMSO

0 Comment "Contoh Hadith Sahih Namun Ulama' Takwil Agar Tidak Difahami Secara Zahir"

Post a Comment

Thank you for your comments