Adab Ke-5 Ahli Sunnah Wal Jama’ah (ASWJ) Terhada Nas Mutashābihat: Al-Imsāk
[BACA DENGAN TENANG DAN TELITI – SANGAT PENTING]
<<<<< >>>>>
Di antara adab yang sangat penting terhadap nas-nas mutashābihat di sisi Ahli Sunnah Wal Jama’ah (ASWJ) atas manhaj Tafwīd ialah: “al-Imsāk.”
“Al-Imsāk” dari sudut bahasa ialah “menahan diri”.
Ia memberi maksud bahawa seorang mukallaf itu perlulah menahan dirinya daripada melakukan sebarang perubahan ke atas nas-nas mutashābihāt [yang datang dalam lafaz bahasa Arab] dengan:
• Tidak menukar bentuk nas-nas mutashābihat tersebut dengan ditambah dan dikurangkan sebahagiannya;
• Tidak menghimpunkan nas-nas mutashābihat yang terpisah;
• Tidak memisahkan nas-nas mutashābihat yang terkumpul;
• Tidak menukarkannya (menterjemahkannya) ke bahasa yang lain [dan mengekalkan lafaznya di dalam bahasa Arab];
• Mengekalkan nas-nas A-Quran dan Al-Sunnah yang mutashābihat tersebut dengan bentuk, lafaz dan ibarat (susunan) yang asal sepertimana ia datang dan diriwayatkan.
Ini adalah di antara syarat-syarat kaedah Tafwīḍ yang diriwayatkan daripada Salafus Soleh seperti kata mereka:
[1]
أَمِرُّوهَا كَمَا جَاءَتْ
“Lalukanlah (bacalah) ia (nas-nas mutashābihāt) sepertimana ia datang [dengan lafaz asalnya di dalam bahasa Arab tanpa melakukan sebarang perubahan padanya].”
[2]
تَفْسِيرُهَا قِرَاءَتُهَا
“Pentafsirannya (nas-nas mutashābihāt) ialah dengan membacanya [dengan lafaz asalnya di dalam bahasa Arab tanpa melakukan sebarang perubahan padanya].”
<<<<< >>>>>
Di dalam menghuraikan prinsip “al-Imsāk” ini di dalam kitabnya “Iljām al-ʿAwām ʿan ʿIlm al-Kalām”, al-Imām al-Ghazālī menyatakan bahawa:
“Wajib ke atas masyarakat awam untuk mengekalkan lafaz-lafaz khabar (nas) mutashābihāt ini [sepertimana asalnya] dan menahan diri mereka dari melakukan enam (6) bentuk tasarruf pada nas mustashābihat tersebut, iaitu:
1. Tafsir atau tabdīl: menukarkan lafaznya ke bahasa lain.
2. Ta’wīl: menerangkan maknanya.
3. Taṣrīf: mengubah bentuk lafaz asal kepada tasrif yang lain seperti menukar lafaz fiʿl kepada fāʿil atau maṣdar.
4. Qiyās dan Tafrīʿ: seperti mengithbat lawāzim jismiyyah bagi makna zahir yang mustahil pada hak Allah.
5. Jamʿ: menghimpunkan nas-nas mutashābihat yang berpisah.
6. Tafrīq: memisahkan nas mutashābihat yang berhimpun.”
Keenam-enam perkara ini perlulah dielakkan oleh masyarakat awam kerana berpegang dengan kaedah atau adab “al-Imsāk” terhadap nas-nas mutashābihāt.
Nota Penting:
[*] GOLONGAN WAHHABI MEMPERDAYA MASYARAKAT AWAM dengan menterjemah nas-nas mutashābihāt secara literal (zahir) ke bahasa Melayu [dan bahasa-bahasa lain] dan kemudian mendakwa terjemahan literal tersebut adalah pegangan Salafus Soleh. [Ini adalah satu pembohongan yang sangat besar dan membahayakan aqidah.]
TERJEMAHAN LITERAL TERSEBUT JELAS MEMBAWA KEPADA IMPLIKASI TASHBĪH DAN TAJSĪM.
Oleh kerana itu terjemahan nas-nas mutashābihāt ke bahasa yang lain perlulah berdasarkan kaedah Takwil Tafṣīlī di sisi Ahli Sunnah Wal Jama’ah (ASWJ).
[*] Sebahagian golongan ahli bid’ah pula gemar [seperti sebahagian Wahhabi] menambah lafaz:
بِذَاتِهِ حَقِيقَةً
di akhir setiap nas mutashābihat.
Ini juga adalah satu bid’ah yang tidak dilakukan oleh mana-mana para Salafus Soleh terhadap nas mutashābihāt.
PENUNTUT ILMU
(Feed generated with FetchRSS)
source https://www.facebook.com/680496500528871/posts/951228216789030
Home
Penerangan Dalil dari Ustaz Abdullaah Jalil USIM
Adab Ke-5 Ahli Sunnah Wal Jama’ah (ASWJ) Terhada Nas Mutashābihat: Al-Imsāk
[BACA DENGAN TENANG DAN TELITI – SANGAT PENTING]
...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 Comment "Adab Ke-5 Ahli Sunnah Wal Jama’ah (ASWJ) Terhada Nas Mutashābihat: Al-Imsāk [BACA DENGAN TENANG DAN TELITI – SANGAT PENTING] ..."
Post a Comment