[SANGAT PENTING DAN BERMANFAAT - INSHA ALLAH] Al-Imam Abu Mansur ‘Abd al-Qahir al-Baghdadi (429H): Allah Tidak Dikandung/Diliputi oleh Tempat dan Tidak Berlalu Masa ke AtasNya Al-Imam Abu Mansur ‘Abd al-Qahir al-Baghdadi menyebut di dalam kitab aqidahnya yang masyhur “Al-Farq bayn al-Firaq” bahawa di sana terdapat asas-asas Aqidah yang disepakati oleh Ahli Sunnah dan Jama’ah (الاصول الَّتِى اجْتمعت عَلَيْهَا اهل السّنة). Asas-asas aqidah ini terdiri daripada lima belas (15) rukun. Dan setiap rukun aqidah ini mempunyai cabangnya dan setiap cabang mempunyai masalah-masalah (perkara-perkara) yang disepakati oleh Ahli Sunnah dan Jama’ah serta mereka menyesatkan golongan yang menyalahi asas-asas tersebut (وضللوا من خالفهم فِيهَا). Dan rukun yang ketiga daripada asas-asas aqidah tersebut adalah berkaitan dengan Allah dan Sifat-sifat ZatNya (صانع الْعَالم وَصِفَاته الذاتية). Ketika menghuraikan tentang asas aqidah ini, beliau menyebut (p.321): وَأَجْمَعُوا عَلَى أَنَّهُ لَا يَحْوِيهِ مَكَانٌ وَلَا يَجْرِى عَلَيْهِ زَمَانٌ “Dan mereka – iaitu Ahli Sunnah dan Jama’ah – telah berijma’ bahawa Allah tidak dikandung/diliputi oleh tempat (makan) dan tidak berlalu ke atasNya masa (zaman).” Tambahan penulis: Ini adalah kerana tempat (makan) dan masa (zaman) adalah dua makhluk Allah. Golongan yang tidak memahami bahawa tempat dan masa adalah makhluk atau ‘alam, maka mereka menyangka kewujudan Allah terikat dengan kedua-dua elemen ini. Kemudian beliau menambah (p.321): خلاف قَول من زعم من الهشامية والكرامية انه مماس لعرشه “[Asas Aqidah Ahli Sunnah dan Jamaah ini] adalah berbeza dengan golongan Al-Hishamiyyah dan Al-Karramiyyah yang menyatakan Allah itu bersentuhan dengan arashNya.” Penerangan penulis: Al-Hishamiyyah dan Al-Karramiyyah adalah di antara dua golongan sesat Mujassimah dan Mushabbihah yang paling utama. Al-Hishamiyyah dari kalangan kelompok Mujassimah dan Mushabbihah itu merujuk kepada dua golongan iaitu: 1. Pengikut Hisham Bin al-Hakam Al-Rafid [Mereka menyatakan Tuhan itu adalah jisim, yang mempunyai batasan/saiz dan penghujung dan Dia boleh bergerak dan tempat bagiNya itu berlaku ketika Dia bergerak] 2. Pengikut Hisham Bin Salim al-Jawaliqi [Mereka menyangka Tuhan mereka berupa seperti manusia] Al-Karramiyyah pula adalah golongan Mujassimah dan Mushabbihah dari kalangan pengikut Muhammad Bin Karram al-Sijistani. Golongan Karramiyyah mengganggap bahawa Tuhan itu mempunyai penghujung pada sudut/arah di mana Dia bersentuhan dengan Arash dan tidak mempunyai penghujung pada lima sudut/arah yang lain. Mengikut tokoh besar mazhab Shafie, Al-Imam al-Kabir Taqiyy al-Din Abu Bakr al-Hisni al-Shafi’i (w.829H) di dalam kitabnya “Daf’ Shubah man Shabbah wa Tamarrad wa Nasab Dhalik ila al-Sayyid al-Jalil al-Imam Ahmad”, Muhammad Bin Karram (pengasas Karramiyyah) adalah punca utama berlakunya fitnah aqidah Tajsim dan Tashbih yang melanda mazhab Al-Imam Ahmad Bin Hanbal. Kemudian, Al-Imam Abu Mansur al-Maturidi menambah (p.321): وَقد قَالَ امير الْمُؤمنِينَ على رَضِي الله عَنهُ ان الله تَعَالَى خلق الْعَرْش اظهارا لقدرته لَا مَكَانا لذاته وَقَالَ ايضا قد كَانَ وَلَا مَكَان وَهُوَ الْآن على مَا كَانَ “Dan sesungguhnya Amir al-Mu’minin [Saidina] ‘Ali RA telah berkata: Sesungguhnya Allah menciptakan Arash bagi menzahirkan qudratNya [kerana Arash adalah makhluk Allah yang paling berat dan besar], dan bukanlah tempat untuk zatNya. Dan beliau juga berkata: Sesungguhnya Allah SWT telah sedia wujud dan tidak ada tempat [bersama kewujudanNya] dan Dia pada waktu ini adalah seperti wujudNya yang terdahulu [tanpa permulaan dan tanpa mana-mana makhluk bersamaNya]. “Penuntut Ilmu”
(Feed generated with FetchRSS)
source https://www.facebook.com/1499687470298765_2554270268173808
Home
Penerangan Dalil dari Ustaz Abdullaah Jalil USIM
[SANGAT PENTING DAN BERMANFAAT - INSHA ALLAH] Al-Imam Abu Mansur ‘Abd al-Qahir al-Baghdadi (429H): Allah Tidak Dikandung/Diliputi oleh Tempat dan Tidak Berlalu Masa ke AtasNya Al-Imam Abu Mansur ‘Abd al-Qahir al-Baghdadi menyebut di dalam kitab aqidahnya yang masyhur “Al-Farq bayn al-Firaq” bahawa di sana terdapat asas-asas Aqidah yang disepakati oleh Ahli Sunnah dan Jama’ah (الاصول الَّتِى اجْتمعت عَلَيْهَا اهل السّنة). Asas-asas aqidah ini terdiri daripada lima belas (15) rukun. Dan setiap rukun aqidah ini mempunyai cabangnya dan setiap cabang mempunyai masalah-masalah (perkara-perkara) yang disepakati oleh Ahli Sunnah dan Jama’ah serta mereka menyesatkan golongan yang menyalahi asas-asas tersebut (وضللوا من خالفهم فِيهَا). Dan rukun yang ketiga daripada asas-asas aqidah tersebut adalah berkaitan dengan Allah dan Sifat-sifat ZatNya (صانع الْعَالم وَصِفَاته الذاتية). Ketika menghuraikan tentang asas aqidah ini, beliau menyebut (p.321): وَأَجْمَعُوا عَلَى أَنَّهُ لَا يَحْوِيهِ مَكَانٌ وَلَا يَجْرِى عَلَيْهِ زَمَانٌ “Dan mereka – iaitu Ahli Sunnah dan Jama’ah – telah berijma’ bahawa Allah tidak dikandung/diliputi oleh tempat (makan) dan tidak berlalu ke atasNya masa (zaman).” Tambahan penulis: Ini adalah kerana tempat (makan) dan masa (zaman) adalah dua makhluk Allah. Golongan yang tidak memahami bahawa tempat dan masa adalah makhluk atau ‘alam, maka mereka menyangka kewujudan Allah terikat dengan kedua-dua elemen ini. Kemudian beliau menambah (p.321): خلاف قَول من زعم من الهشامية والكرامية انه مماس لعرشه “[Asas Aqidah Ahli Sunnah dan Jamaah ini] adalah berbeza dengan golongan Al-Hishamiyyah dan Al-Karramiyyah yang menyatakan Allah itu bersentuhan dengan arashNya.” Penerangan penulis: Al-Hishamiyyah dan Al-Karramiyyah adalah di antara dua golongan sesat Mujassimah dan Mushabbihah yang paling utama. Al-Hishamiyyah dari kalangan kelompok Mujassimah dan Mushabbihah itu merujuk kepada dua golongan iaitu: 1. Pengikut Hisham Bin al-Hakam Al-Rafid [Mereka menyatakan Tuhan itu adalah jisim, yang mempunyai batasan/saiz dan penghujung dan Dia boleh bergerak dan tempat bagiNya itu berlaku ketika Dia bergerak] 2. Pengikut Hisham Bin Salim al-Jawaliqi [Mereka menyangka Tuhan mereka berupa seperti manusia] Al-Karramiyyah pula adalah golongan Mujassimah dan Mushabbihah dari kalangan pengikut Muhammad Bin Karram al-Sijistani. Golongan Karramiyyah mengganggap bahawa Tuhan itu mempunyai penghujung pada sudut/arah di mana Dia bersentuhan dengan Arash dan tidak mempunyai penghujung pada lima sudut/arah yang lain. Mengikut tokoh besar mazhab Shafie, Al-Imam al-Kabir Taqiyy al-Din Abu Bakr al-Hisni al-Shafi’i (w.829H) di dalam kitabnya “Daf’ Shubah man Shabbah wa Tamarrad wa Nasab Dhalik ila al-Sayyid al-Jalil al-Imam Ahmad”, Muhammad Bin Karram (pengasas Karramiyyah) adalah punca utama berlakunya fitnah aqidah Tajsim dan Tashbih yang melanda mazhab Al-Imam Ahmad Bin Hanbal. Kemudian, Al-Imam Abu Mansur al-Maturidi menambah (p.321): وَقد قَالَ امير الْمُؤمنِينَ على رَضِي الله عَنهُ ان الله تَعَالَى خلق الْعَرْش اظهارا لقدرته لَا مَكَانا لذاته وَقَالَ ايضا قد كَانَ وَلَا مَكَان وَهُوَ الْآن على مَا كَانَ “Dan sesungguhnya Amir al-Mu’minin [Saidina] ‘Ali RA telah berkata: Sesungguhnya Allah menciptakan Arash bagi menzahirkan qudratNya [kerana Arash adalah makhluk Allah yang paling berat dan besar], dan bukanlah tempat untuk zatNya. Dan beliau juga berkata: Sesungguhnya Allah SWT telah sedia wujud dan tidak ada tempat [bersama kewujudanNya] dan Dia pada waktu ini adalah seperti wujudNya yang terdahulu [tanpa permulaan dan tanpa mana-mana makhluk bersamaNya]. “Penuntut Ilmu”
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 Comment "[SANGAT PENTING DAN BERMANFAAT - INSHA ALLAH] Al-Imam Abu Mansur ‘Abd al-Qahir al-Baghdadi (429H): Allah Tidak Dikandung/Diliputi oleh Tempat dan Tidak Berlalu Masa ke AtasNya Al-Imam Abu Mansur ‘Abd al-Qahir al-Baghdadi menyebut di dalam kitab aqidahnya yang masyhur “Al-Farq bayn al-Firaq” bahawa di sana terdapat asas-asas Aqidah yang disepakati oleh Ahli Sunnah dan Jama’ah (الاصول الَّتِى اجْتمعت عَلَيْهَا اهل السّنة). Asas-asas aqidah ini terdiri daripada lima belas (15) rukun. Dan setiap rukun aqidah ini mempunyai cabangnya dan setiap cabang mempunyai masalah-masalah (perkara-perkara) yang disepakati oleh Ahli Sunnah dan Jama’ah serta mereka menyesatkan golongan yang menyalahi asas-asas tersebut (وضللوا من خالفهم فِيهَا). Dan rukun yang ketiga daripada asas-asas aqidah tersebut adalah berkaitan dengan Allah dan Sifat-sifat ZatNya (صانع الْعَالم وَصِفَاته الذاتية). Ketika menghuraikan tentang asas aqidah ini, beliau menyebut (p.321): وَأَجْمَعُوا عَلَى أَنَّهُ لَا يَحْوِيهِ مَكَانٌ وَلَا يَجْرِى عَلَيْهِ زَمَانٌ “Dan mereka – iaitu Ahli Sunnah dan Jama’ah – telah berijma’ bahawa Allah tidak dikandung/diliputi oleh tempat (makan) dan tidak berlalu ke atasNya masa (zaman).” Tambahan penulis: Ini adalah kerana tempat (makan) dan masa (zaman) adalah dua makhluk Allah. Golongan yang tidak memahami bahawa tempat dan masa adalah makhluk atau ‘alam, maka mereka menyangka kewujudan Allah terikat dengan kedua-dua elemen ini. Kemudian beliau menambah (p.321): خلاف قَول من زعم من الهشامية والكرامية انه مماس لعرشه “[Asas Aqidah Ahli Sunnah dan Jamaah ini] adalah berbeza dengan golongan Al-Hishamiyyah dan Al-Karramiyyah yang menyatakan Allah itu bersentuhan dengan arashNya.” Penerangan penulis: Al-Hishamiyyah dan Al-Karramiyyah adalah di antara dua golongan sesat Mujassimah dan Mushabbihah yang paling utama. Al-Hishamiyyah dari kalangan kelompok Mujassimah dan Mushabbihah itu merujuk kepada dua golongan iaitu: 1. Pengikut Hisham Bin al-Hakam Al-Rafid [Mereka menyatakan Tuhan itu adalah jisim, yang mempunyai batasan/saiz dan penghujung dan Dia boleh bergerak dan tempat bagiNya itu berlaku ketika Dia bergerak] 2. Pengikut Hisham Bin Salim al-Jawaliqi [Mereka menyangka Tuhan mereka berupa seperti manusia] Al-Karramiyyah pula adalah golongan Mujassimah dan Mushabbihah dari kalangan pengikut Muhammad Bin Karram al-Sijistani. Golongan Karramiyyah mengganggap bahawa Tuhan itu mempunyai penghujung pada sudut/arah di mana Dia bersentuhan dengan Arash dan tidak mempunyai penghujung pada lima sudut/arah yang lain. Mengikut tokoh besar mazhab Shafie, Al-Imam al-Kabir Taqiyy al-Din Abu Bakr al-Hisni al-Shafi’i (w.829H) di dalam kitabnya “Daf’ Shubah man Shabbah wa Tamarrad wa Nasab Dhalik ila al-Sayyid al-Jalil al-Imam Ahmad”, Muhammad Bin Karram (pengasas Karramiyyah) adalah punca utama berlakunya fitnah aqidah Tajsim dan Tashbih yang melanda mazhab Al-Imam Ahmad Bin Hanbal. Kemudian, Al-Imam Abu Mansur al-Maturidi menambah (p.321): وَقد قَالَ امير الْمُؤمنِينَ على رَضِي الله عَنهُ ان الله تَعَالَى خلق الْعَرْش اظهارا لقدرته لَا مَكَانا لذاته وَقَالَ ايضا قد كَانَ وَلَا مَكَان وَهُوَ الْآن على مَا كَانَ “Dan sesungguhnya Amir al-Mu’minin [Saidina] ‘Ali RA telah berkata: Sesungguhnya Allah menciptakan Arash bagi menzahirkan qudratNya [kerana Arash adalah makhluk Allah yang paling berat dan besar], dan bukanlah tempat untuk zatNya. Dan beliau juga berkata: Sesungguhnya Allah SWT telah sedia wujud dan tidak ada tempat [bersama kewujudanNya] dan Dia pada waktu ini adalah seperti wujudNya yang terdahulu [tanpa permulaan dan tanpa mana-mana makhluk bersamaNya]. “Penuntut Ilmu”"
Post a Comment