[BAHAYA AQIDAH SESAT TUHAN BERTEMPAT] Al-Imam Al-Shaykh Mahmud Muhammad Khattab al-Subki (1352H/ 1933H) Menerangkan Bahaya Aqidah Allah Berjihah dan Bertempat di Arash Al-Imam al-Jalil Nasir al-Sunnah wa Qamiʿ al-Bidʿah al-Shaykh Mahmud Muhammad Khattab al-Subki (w.1352H/1933H) menyebut di awal kitabnya – di antara kitab yang terbaik membincangkan tentang manhaj Ahli Sunnah dan Jama’ah berinteraksi dengan nas-nas Mutashabihat - : فكل من اعتقد أنه تعالى حل في مكان أو اتصل به شىء من الحوادث كالعرش أو الكرسي أو السماء أو الأرض او غير ذلك فهو كافر قطعا، ويبطل جميع عمله من صلاة وصيام وحج وغير ذلك وتبين منه زوجه، ووجب عليه أن يتوب فورا، واذا مات على هذا الاعتقاد والعياذ بالله تعالى لا يغسل ولا يصلى عليه ولا يدفن في مقابر المسلمين، ومثله في ذلك كله من صدقه في اعتقاده أعاذنا الله من شرور أنفسنا وسيئات أعمالنا. وأما حمله الناس على ان يعتقدوا هذا الاعتقاد المكفر، وقوله لهم: من لم يعتقد ذلك يكون كافرا، فهو كفر وبهتان عظيم “Maka setiap orang yang beri'tiqad bahawa Ia (Allah) Ta'ala berada di sesuatu tempat (mengambil tempat) atau bersambung dengannya atau dengan sesuatu yang baharu seperti Arash atau Kursi atau langit atau bumi atau selain itu, maka dia adalah kafir secara pasti, dan terbatallah segala amalannya daripada solat, puasa dan haji dan selain itu. Dan tertalak ba'in isterinya daripadanya dan wajib ke atasnya bertaubat dengan segera. Dan sekiranya dia mati di atas aqidah ini - semoga dilindungi Allah Ta'ala - maka dia tidak dimandikan, dan tidak disembahyangkan dan tidak ditanam di perkuburan Muslimin. Dan begitulah hukum orang yang membenarkan aqidahnya - semoga Allah melindungi kita dari kejahatan diri kita dan keburukan amalan kita. Dan manakala berkenaan perbuatannya mendesak orang ramai untuk beri’tiqad seperti i’tiqadnya yang boleh menyebabkan kekufuran ini dengan katanya kepada mereka: “Barangsiapa yang tidak ber’itiqad dengan aqidah itu (Allah mempunyai jihah/arah/pihak, duduk di atas Arash, di tempat yang khusus), maka dia seorang kafir”, maka ia adalah satu kekufuran dan pendustaan yang besar/ nyata.” R: Mahmud Khattab al-Subki (1352H) – Ithaf al-Kaʾinat bi bayan madhhab al-Salaf wa al-Khalaf fi al-Mutashabihat wa Radd Shubah al-Mulhidah wa al-Mujassimah wa ma Yaʿtaqidunah min al-Muftarayat. pp. 3-4.

[BAHAYA AQIDAH SESAT TUHAN BERTEMPAT] Al-Imam Al-Shaykh Mahmud Muhammad Khattab al-Subki (1352H/ 1933H) Menerangkan Bahaya Aqidah Allah Berjihah dan Bertempat di Arash Al-Imam al-Jalil Nasir al-Sunnah wa Qamiʿ al-Bidʿah al-Shaykh Mahmud Muhammad Khattab al-Subki (w.1352H/1933H) menyebut di awal kitabnya – di antara kitab yang terbaik membincangkan tentang manhaj Ahli Sunnah dan Jama’ah berinteraksi dengan nas-nas Mutashabihat - : فكل من اعتقد أنه تعالى حل في مكان أو اتصل به شىء من الحوادث كالعرش أو الكرسي أو السماء أو الأرض او غير ذلك فهو كافر قطعا، ويبطل جميع عمله من صلاة وصيام وحج وغير ذلك وتبين منه زوجه، ووجب عليه أن يتوب فورا، واذا مات على هذا الاعتقاد والعياذ بالله تعالى لا يغسل ولا يصلى عليه ولا يدفن في مقابر المسلمين، ومثله في ذلك كله من صدقه في اعتقاده أعاذنا الله من شرور أنفسنا وسيئات أعمالنا. وأما حمله الناس على ان يعتقدوا هذا الاعتقاد المكفر، وقوله لهم: من لم يعتقد ذلك يكون كافرا، فهو كفر وبهتان عظيم “Maka setiap orang yang beri'tiqad bahawa Ia (Allah) Ta'ala berada di sesuatu tempat (mengambil tempat) atau bersambung dengannya atau dengan sesuatu yang baharu seperti Arash atau Kursi atau langit atau bumi atau selain itu, maka dia adalah kafir secara pasti, dan terbatallah segala amalannya daripada solat, puasa dan haji dan selain itu. Dan tertalak ba'in isterinya daripadanya dan wajib ke atasnya bertaubat dengan segera. Dan sekiranya dia mati di atas aqidah ini - semoga dilindungi Allah Ta'ala - maka dia tidak dimandikan, dan tidak disembahyangkan dan tidak ditanam di perkuburan Muslimin. Dan begitulah hukum orang yang membenarkan aqidahnya - semoga Allah melindungi kita dari kejahatan diri kita dan keburukan amalan kita. Dan manakala berkenaan perbuatannya mendesak orang ramai untuk beri’tiqad seperti i’tiqadnya yang boleh menyebabkan kekufuran ini dengan katanya kepada mereka: “Barangsiapa yang tidak ber’itiqad dengan aqidah itu (Allah mempunyai jihah/arah/pihak, duduk di atas Arash, di tempat yang khusus), maka dia seorang kafir”, maka ia adalah satu kekufuran dan pendustaan yang besar/ nyata.” R: Mahmud Khattab al-Subki (1352H) – Ithaf al-Kaʾinat bi bayan madhhab al-Salaf wa al-Khalaf fi al-Mutashabihat wa Radd Shubah al-Mulhidah wa al-Mujassimah wa ma Yaʿtaqidunah min al-Muftarayat. pp. 3-4.



(Feed generated with FetchRSS)

source https://www.facebook.com/1499687470298765_2554367854830716

0 Comment "[BAHAYA AQIDAH SESAT TUHAN BERTEMPAT] Al-Imam Al-Shaykh Mahmud Muhammad Khattab al-Subki (1352H/ 1933H) Menerangkan Bahaya Aqidah Allah Berjihah dan Bertempat di Arash Al-Imam al-Jalil Nasir al-Sunnah wa Qamiʿ al-Bidʿah al-Shaykh Mahmud Muhammad Khattab al-Subki (w.1352H/1933H) menyebut di awal kitabnya – di antara kitab yang terbaik membincangkan tentang manhaj Ahli Sunnah dan Jama’ah berinteraksi dengan nas-nas Mutashabihat - : فكل من اعتقد أنه تعالى حل في مكان أو اتصل به شىء من الحوادث كالعرش أو الكرسي أو السماء أو الأرض او غير ذلك فهو كافر قطعا، ويبطل جميع عمله من صلاة وصيام وحج وغير ذلك وتبين منه زوجه، ووجب عليه أن يتوب فورا، واذا مات على هذا الاعتقاد والعياذ بالله تعالى لا يغسل ولا يصلى عليه ولا يدفن في مقابر المسلمين، ومثله في ذلك كله من صدقه في اعتقاده أعاذنا الله من شرور أنفسنا وسيئات أعمالنا. وأما حمله الناس على ان يعتقدوا هذا الاعتقاد المكفر، وقوله لهم: من لم يعتقد ذلك يكون كافرا، فهو كفر وبهتان عظيم “Maka setiap orang yang beri'tiqad bahawa Ia (Allah) Ta'ala berada di sesuatu tempat (mengambil tempat) atau bersambung dengannya atau dengan sesuatu yang baharu seperti Arash atau Kursi atau langit atau bumi atau selain itu, maka dia adalah kafir secara pasti, dan terbatallah segala amalannya daripada solat, puasa dan haji dan selain itu. Dan tertalak ba'in isterinya daripadanya dan wajib ke atasnya bertaubat dengan segera. Dan sekiranya dia mati di atas aqidah ini - semoga dilindungi Allah Ta'ala - maka dia tidak dimandikan, dan tidak disembahyangkan dan tidak ditanam di perkuburan Muslimin. Dan begitulah hukum orang yang membenarkan aqidahnya - semoga Allah melindungi kita dari kejahatan diri kita dan keburukan amalan kita. Dan manakala berkenaan perbuatannya mendesak orang ramai untuk beri’tiqad seperti i’tiqadnya yang boleh menyebabkan kekufuran ini dengan katanya kepada mereka: “Barangsiapa yang tidak ber’itiqad dengan aqidah itu (Allah mempunyai jihah/arah/pihak, duduk di atas Arash, di tempat yang khusus), maka dia seorang kafir”, maka ia adalah satu kekufuran dan pendustaan yang besar/ nyata.” R: Mahmud Khattab al-Subki (1352H) – Ithaf al-Kaʾinat bi bayan madhhab al-Salaf wa al-Khalaf fi al-Mutashabihat wa Radd Shubah al-Mulhidah wa al-Mujassimah wa ma Yaʿtaqidunah min al-Muftarayat. pp. 3-4."

Post a Comment

Thank you for your comments