Hukum Memindahkan Agihan/pungutan Zakat Ke Tempat Lain




Dari Channel Usrah Solat : Q&A Ibadah (MSO-D7)


Soalan:

بسم الله الرحمن الرحيم

🍁 هذا حكم في بيان نقل الزكاة إلي بلد الوجوب مع وجود المستحقين فيه إلي بلد أخر/بولاية أخر 🍁
Suatu penjelasan hukum berkenaan memindahkan agihan/pungutan zakat kepada daerah lain.

🔹السؤال :

هل يصح نقل الزكاة من بلد الوجوب المستحقين فيه إلي بلد أخر فيه المستحقون أيضا؟

🔹Persoalan :

Adakah sah memindahkan agihan/pungutan zakat daripada daerah yang diwajibkan padanya mengeluarkan zakat dengan adanya golongan yang berhak bagi menerima zakat tersebut kepada daerah lain yang juga mempunyai asnaf/mereka yang berhak menerima zakat tersebut?.

🔸الجواب :

الصحيح لا يصح عند الشافعية

🔸Jawapan :

Secara teknikalnya pendapat yang sohih dalam Mazhab Syafie rahmatullah Alaih adalah tidak sah (haram).

الأدلة الشافعية :

١. ما نصه في حاشيتا قليوبي وعميرة الجزء ٣ صحيفة ٢٠٤ مط. مكتبة دار إحياء الكتب العربية :

( وَالْأَظْهَرُ مَنْعُ نَقْلِ الزَّكَاةِ ) مِنْ بَلَدِ الْوُجُوبِ مَعَ وُجُودِ الْمُسْتَحِقِّينَ فِيهِ إلَى بَلَدٍ آخَرَ فِيهِ الْمُسْتَحِقُّونَ ، بِأَنْ تُصْرَفَ إلَيْهِمْ أَيْ يَحْرُمُ ، وَلَا يُجْزِئُ لِمَا فِي حَدِيثِ الشَّيْخَيْنِ { صَدَقَةٌ تُؤْخَذُ مِنْ أَغْنِيَائِهِمْ ، فَتُرَدُّ عَلَى فُقَرَائِهِمْ } ، وَالثَّانِي : يَجُوزُ النَّقْلُ وَيُجْزِئُ لِلْإِطْلَاقِ فِي الْآيَةِ ، ( وَلَوْ عُدِمَ الْأَصْنَافُ فِي الْبَلَدِ وَوَجَبَ النَّقْلُ ) إلَى أَقْرَبِ الْبِلَادِ إلَيْهِ – إلى أن قال - قَوْلُهُ : ( وَالثَّانِي يَجُوزُ النَّقْلُ وَتُجْزِئُ ) وَاخْتَارَهُ جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِ الشَّافِعِيِّ كَابْنِ الصَّلَاحِ وَابْنِ الْفِرْكَاحِ وَغَيْرِهِمْ ، قَالَ شَيْخُنَا تَبَعًا لِشَيْخِنَا الرَّمْلِيِّ : وَيَجُوزُ لِلشَّخْصِ الْعَمَلُ بِهِ فِي حَقِّ نَفْسِهِ ، وَكَذَا يَجُوزُ الْعَمَلُ فِي جَمِيعِ الْأَحْكَامِ بِقَوْلِ مَنْ يَثِقُ بِهِ مِنْ الْأَئِمَّةِ ، كَالْأَذْرَعِيِّ وَالسُّبْكِيِّ وَالْإِسْنَوِيِّ عَلَى الْمُعْتَمَدِ .

1. Sebagaimana dinukilkan dalam Hasyiyah Qalyubi Wal Umairah m/s (3/204) :

Menurut Qaul yang Al-adzhar tidak sah (haram) memindahkan zakat fitrah dari tempat diwajibkannya mengeluarkan zakat dengan kewujudan golongan yang berhak menerima zakat pada daerahnya, dipindahkan ke daerah lain yang juga mempunyai golongan yang juga berhak menerimanya. Sebagai contoh zakat tersebut diberikan kepada mereka (Sohibul Asnaf 8 berada di daerah lain), maka hukumnya diharamkan dan tidak mencukupi pada dasarnya kerna berdasarkan riwayat dalam Sohih Bukhari dan Muslim bahwa sanya, "As-sodaqah (Zakat Fitrah) itu diambilkan daripada orang-orang yang kaya, kemudian zakat tersebut dikembalikan (diberikan) kepada orang-orang faqir miskin daripada mereka".

Sedangkan menurut pendapat yang kedua, "Boleh memindahkan zakat dengan syarat sudah dianggap mencukupi karena berdasarkan keMutlaq-an nas Al-quran", itu adalah apabila di sesebuah daerah tidak ditemukan Asnaf 8 yang berhak menerima zakat, maka zakat wajib pindah ke daerah yang paling terdekat yang mempunyai golongan yang berhak menerima zakat tersebut.

Pendapat yang kedua ini telah dipilih oleh sebahagian Ashabul Syafieyyah seperti Ibnu Sholah, Ibnu Al-Farqah dan sebagainya. Bahkan syaikhuna (Syeikh Zakariyya Al-ansooriyy Al-azhariyy) berkata dengan mengikuti terhadap pendapat guru kami Al-iman Ar-ramli, diperbolehkan bagi seseorang mengamalkan pendapat tersebut untuk dirinya sendiri, begitu juga mengamalkan kesemua hukum-hukum dengan berpijak terhadap pendapat para ulama siqqah daripada beberapa ulama-ulama syafieyyah seperti Imam Azraie, Al-asnawi, Tajuddin As-subqi dan sebagainya yang muktamad dalam Mazhab Syafie.

٢. ما نصه في حاشية إعانة الطالبين الجزء ٢ صحيفة ٢١٢ مط. مكتبة دار الفكر :

(إِعْلَمْ) رَحِمَكَ اللهُ إِنَّ مَسْأَلَةَ نَقْلِ الزَّكَاةِ فِيْهَا اخْتِلاَفٌ كَثِيْرٌ بَيْنَ الْعُلَمَاءِ، وَالْمَشْهُوْرُ فِيْ مَذْهَبِ الشَّافِعِيِّ امْتِنَاعُ نَقْلِهَا إِذَا وُجِدَ الْمُسْتَحِقُّوْنَ لَهَا فِيْ بَلَدِهَا. وَمُقَابِلُ الْمَشْهُوْرُ جَوَازُ النَّقْلِ، وَهُوَ مَذْهَبَ الْاِمَامِ أَبِىْ حَنِيْفَةَ رَضِىَ اللهُ عَنْهُ وَكَثِيْرٌ مِنَ الْمُجْتَهِدِيْنَ، مِنْهُمُ اْلاِمَامُ الْبُخَارِيُّ – إِلَى أَنْ قَالَ - قَالَ شَارِحُهُ الْقَسْطَلاَنِىُّ: ظَاهِرُهُ أَنَّ الْمُؤَلِّفُ يَخْتَارُ جَوَازَ نَقْلِ الزَّكَاةِ مِنْ بَلَدِ الْمَالِ. وَهُوَ أَيْضًا م

َذْهَبُ الْحَنَفِيَّةِ وَالْاَصَحُّ عِنْدَ الشَّافِعِيَّةِ وَالْمَالِكِيَّةِ عَدَمُ الْجَوَازِ: اِنْتَهَى.اهــ

2. Sebagaimana telah disebut dalam I'anatul Tholibin m/s (2/212) :

Ketahuilah (Wajib), "Sesungguhnya masalah memindah zakat terdapat khilaf antara para ulama.

Menurut Pendapat yang masyhur dan muktamad dalam Mazhab Syafie adalah melarang memindah zakat pada daerah lain, apabila pada daerah tersebut masih mempunyai golongan yang berhak menerima zakat tersebut.

Sedangkan menurut pendapat yang dhaif (Muqabil Mahsyur) yang memperbolehkan memindah zakat, itu adalah Mazhab Hanafiyyah dan beberapa ulama daripada Mujtahiddin.

Menurut pengarang Syarah Sohih Bukhari bagi Al-imam Al-Qoshtollani, menurut zahirnya ibarat diatas, bahwasanya pengarang kitab ini juga mengambil kira pendapat yang  memperbolehkan memindah zakat dari daerah harta zakat tersebut (Mazhab Hanafiyyah) namun dengan beberpa syarat yang telah disebut terdahulu.

Sedangkan menurut pendapat yang Sohih dalam Mazhab Syafieyyah dan Malikiyyah melarang pemindahan demikian.

Wallahua'lam...

oleh IbnuQassem@Salafytobat93

Usrah Solat Q&A Ibadah MSO-D7
https://telegram.me/usrah_solat_MSO
Channel Usrah Solat MSO-D7 berdasarkan fiqh mazhab al-Syafi'i

0 Comment "Hukum Memindahkan Agihan/pungutan Zakat Ke Tempat Lain"

Post a Comment

Thank you for your comments