Imam Al-Nawawi: Pahala Sedekah Sampai kepada Si Mati dan Memberi Manfaat kepadanya Tanpa Sebarang Khilaf di kalangan Para Ulama’ dan Umat Islam Imam Al-Nawawi (w.676H) menyebut di dalam Sharh Sahih Muslim: فَإِنَّ الصَّدَقَةَ تَصِلُ إِلَى الْمَيِّتِ وَيَنْتَفِعُ بِهَا بِلَا خِلَافٍ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ وَهَذَا هُوَ الصَّوَابُ وَأَمَّا مَا حَكَاهُ أَقْضَى الْقُضَاةِ أَبُو الْحَسَنِ الْمَاوَرْدِيُّ البصرى الفقيه الشَّافِعِيُّ فِي كِتَابِهِ الْحَاوِي عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِ الْكَلَامِ مِنْ أَنَّ الْمَيِّتَ لَا يَلْحَقُهُ بَعْدَ مَوْتِهِ ثَوَابٌ فَهُوَ مَذْهَبٌ بَاطِلٌ قَطْعًا وَخَطَأٌ بَيِّنٌ مُخَالِفٌ لِنُصُوصِ الْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ وَإِجْمَاعِ الْأُمَّةِ فَلَا الْتِفَاتَ إِلَيْهِ وَلَا تَعْرِيجَ عَلَيْهِ “Maka sesungguhnya [pahala] sedekah itu sampai kepada si mati dan dia mendapat manfaat dengannya tanpa sebarang khilaf di kalangan [para ulama’] Muslimin, dan ini adalah pandangan yang tepat. Manakala apa yang disebut oleh Aqda’ al-Qudah [Imam] Abu al-Hasan al-Mawardi al-Basri al-Faqih al-Shafiʿi di dalam kitabnya bahawa sebahagian ahli kalam menyatakan bahawa si mati itu tidak akan sampai kepadanya sebarang pahala selepas kewafatannya, maka ia adalah satu mazhab yang batil secara pasti dan satu kesalahan yang jelas bertentangan dengan nas-nas al-Qur’an dan al-Sunnah serta ijma’ [ulama’] umat ini. Maka pandangan seperti ini tidak perlu diambilkira dan tidak juga dipegang.” T: (al-Nawawi (676H), 1999 - al-Minhaj: Sharh sahih Muslim Ibn al-Hajjaj), Jilid 1/18, p.89-90. Penuntut Ilmu

Imam Al-Nawawi: Pahala Sedekah Sampai kepada Si Mati dan Memberi Manfaat kepadanya Tanpa Sebarang Khilaf di kalangan Para Ulama’ dan Umat Islam Imam Al-Nawawi (w.676H) menyebut di dalam Sharh Sahih Muslim: فَإِنَّ الصَّدَقَةَ تَصِلُ إِلَى الْمَيِّتِ وَيَنْتَفِعُ بِهَا بِلَا خِلَافٍ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ وَهَذَا هُوَ الصَّوَابُ وَأَمَّا مَا حَكَاهُ أَقْضَى الْقُضَاةِ أَبُو الْحَسَنِ الْمَاوَرْدِيُّ البصرى الفقيه الشَّافِعِيُّ فِي كِتَابِهِ الْحَاوِي عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِ الْكَلَامِ مِنْ أَنَّ الْمَيِّتَ لَا يَلْحَقُهُ بَعْدَ مَوْتِهِ ثَوَابٌ فَهُوَ مَذْهَبٌ بَاطِلٌ قَطْعًا وَخَطَأٌ بَيِّنٌ مُخَالِفٌ لِنُصُوصِ الْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ وَإِجْمَاعِ الْأُمَّةِ فَلَا الْتِفَاتَ إِلَيْهِ وَلَا تَعْرِيجَ عَلَيْهِ “Maka sesungguhnya [pahala] sedekah itu sampai kepada si mati dan dia mendapat manfaat dengannya tanpa sebarang khilaf di kalangan [para ulama’] Muslimin, dan ini adalah pandangan yang tepat. Manakala apa yang disebut oleh Aqda’ al-Qudah [Imam] Abu al-Hasan al-Mawardi al-Basri al-Faqih al-Shafiʿi di dalam kitabnya bahawa sebahagian ahli kalam menyatakan bahawa si mati itu tidak akan sampai kepadanya sebarang pahala selepas kewafatannya, maka ia adalah satu mazhab yang batil secara pasti dan satu kesalahan yang jelas bertentangan dengan nas-nas al-Qur’an dan al-Sunnah serta ijma’ [ulama’] umat ini. Maka pandangan seperti ini tidak perlu diambilkira dan tidak juga dipegang.” T: (al-Nawawi (676H), 1999 - al-Minhaj: Sharh sahih Muslim Ibn al-Hajjaj), Jilid 1/18, p.89-90. Penuntut Ilmu



(Feed generated with FetchRSS)

source https://www.facebook.com/1499687470298765/posts/2651990621735105/

0 Comment "Imam Al-Nawawi: Pahala Sedekah Sampai kepada Si Mati dan Memberi Manfaat kepadanya Tanpa Sebarang Khilaf di kalangan Para Ulama’ dan Umat Islam Imam Al-Nawawi (w.676H) menyebut di dalam Sharh Sahih Muslim: فَإِنَّ الصَّدَقَةَ تَصِلُ إِلَى الْمَيِّتِ وَيَنْتَفِعُ بِهَا بِلَا خِلَافٍ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ وَهَذَا هُوَ الصَّوَابُ وَأَمَّا مَا حَكَاهُ أَقْضَى الْقُضَاةِ أَبُو الْحَسَنِ الْمَاوَرْدِيُّ البصرى الفقيه الشَّافِعِيُّ فِي كِتَابِهِ الْحَاوِي عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِ الْكَلَامِ مِنْ أَنَّ الْمَيِّتَ لَا يَلْحَقُهُ بَعْدَ مَوْتِهِ ثَوَابٌ فَهُوَ مَذْهَبٌ بَاطِلٌ قَطْعًا وَخَطَأٌ بَيِّنٌ مُخَالِفٌ لِنُصُوصِ الْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ وَإِجْمَاعِ الْأُمَّةِ فَلَا الْتِفَاتَ إِلَيْهِ وَلَا تَعْرِيجَ عَلَيْهِ “Maka sesungguhnya [pahala] sedekah itu sampai kepada si mati dan dia mendapat manfaat dengannya tanpa sebarang khilaf di kalangan [para ulama’] Muslimin, dan ini adalah pandangan yang tepat. Manakala apa yang disebut oleh Aqda’ al-Qudah [Imam] Abu al-Hasan al-Mawardi al-Basri al-Faqih al-Shafiʿi di dalam kitabnya bahawa sebahagian ahli kalam menyatakan bahawa si mati itu tidak akan sampai kepadanya sebarang pahala selepas kewafatannya, maka ia adalah satu mazhab yang batil secara pasti dan satu kesalahan yang jelas bertentangan dengan nas-nas al-Qur’an dan al-Sunnah serta ijma’ [ulama’] umat ini. Maka pandangan seperti ini tidak perlu diambilkira dan tidak juga dipegang.” T: (al-Nawawi (676H), 1999 - al-Minhaj: Sharh sahih Muslim Ibn al-Hajjaj), Jilid 1/18, p.89-90. Penuntut Ilmu"

Post a Comment

Thank you for your comments