Rahmat/Pertolongan Allah Bersama Dengan Orang Yang Berhutang Bagi Tujuan Yang Tidak DibenciNya Syarat-syarat untuk berhutang yang diharuskan dan tidak dikeji: 1. Bagi tujuan yang harus dan bukan perkara yang dibenci. [Imam al-Munawi: Sama ada karahah tahrim atau tanzih – Fayd al-Qadir] 2. Dengan niat untuk membayar balik hutang tersebut. 3. Dengan kadar yang mampu dibayar balik (Penghutang mempunyai jalan dan kemampuan untuk membayar balik hutang tersebut). Hutang yang diminta perlindungan oleh Rasulullah ﷺ dalam doa-doa Baginda ﷺ adalah hutang yang tidak memenuhi syarat-syarat di atas. [Rujuk Sharh Sahih al-Bukhari oleh Imam Ibn Battal (119/10)]
(Feed generated with FetchRSS)
source https://www.facebook.com/1499687470298765_2505142166419952
Home
Penerangan Dalil dari Ustaz Abdullaah Jalil USIM
Rahmat/Pertolongan Allah Bersama Dengan Orang Yang Berhutang Bagi Tujuan Yang Tidak DibenciNya Syarat-syarat untuk berhutang yang diharuskan dan tidak dikeji: 1. Bagi tujuan yang harus dan bukan perkara yang dibenci. [Imam al-Munawi: Sama ada karahah tahrim atau tanzih – Fayd al-Qadir] 2. Dengan niat untuk membayar balik hutang tersebut. 3. Dengan kadar yang mampu dibayar balik (Penghutang mempunyai jalan dan kemampuan untuk membayar balik hutang tersebut). Hutang yang diminta perlindungan oleh Rasulullah ﷺ dalam doa-doa Baginda ﷺ adalah hutang yang tidak memenuhi syarat-syarat di atas. [Rujuk Sharh Sahih al-Bukhari oleh Imam Ibn Battal (119/10)]
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 Comment "Rahmat/Pertolongan Allah Bersama Dengan Orang Yang Berhutang Bagi Tujuan Yang Tidak DibenciNya Syarat-syarat untuk berhutang yang diharuskan dan tidak dikeji: 1. Bagi tujuan yang harus dan bukan perkara yang dibenci. [Imam al-Munawi: Sama ada karahah tahrim atau tanzih – Fayd al-Qadir] 2. Dengan niat untuk membayar balik hutang tersebut. 3. Dengan kadar yang mampu dibayar balik (Penghutang mempunyai jalan dan kemampuan untuk membayar balik hutang tersebut). Hutang yang diminta perlindungan oleh Rasulullah ﷺ dalam doa-doa Baginda ﷺ adalah hutang yang tidak memenuhi syarat-syarat di atas. [Rujuk Sharh Sahih al-Bukhari oleh Imam Ibn Battal (119/10)]"
Post a Comment