Mazhab-mazhab ASWJ dan Ahli Bid’ah Berkenaan Mutashabihat Secara umumnya terdapat empat pendekatan dalam berinteraksi dengan nas-nas Mutashabihat. Dua daripadanya adalah manhaj Ahli Sunnah dan Jama’ah iaitu (i) Tafwid dan (ii) Takwil. Dua yang lain pula adalah manhaj golongan Ahli Bid’ah iaitu (iii) Ithbat: menetapkan mazkna zahir dan (iv) Ta’til: menafikan adanya makna yang sesuai bagi nas tersebut. Mereka yang kurang mahir dan teliti di dalam permasalahan ini biasanya tidak dapat membezakan di antara manhaj Tafwid (ASWJ) dan manhaj Ithbat makna zahir (ahli bid’ah); dan di antara manhaj Takwil (ASWJ) dan manhaj Ta’til (ahli bid’ah).
(Feed generated with FetchRSS)
source https://www.facebook.com/1499687470298765_2456856984581804
Home
Penerangan Dalil dari Ustaz Abdullaah Jalil USIM
Mazhab-mazhab ASWJ dan Ahli Bid’ah Berkenaan Mutashabihat Secara umumnya terdapat empat pendekatan dalam berinteraksi dengan nas-nas Mutashabihat. Dua daripadanya adalah manhaj Ahli Sunnah dan Jama’ah iaitu (i) Tafwid dan (ii) Takwil. Dua yang lain pula adalah manhaj golongan Ahli Bid’ah iaitu (iii) Ithbat: menetapkan mazkna zahir dan (iv) Ta’til: menafikan adanya makna yang sesuai bagi nas tersebut. Mereka yang kurang mahir dan teliti di dalam permasalahan ini biasanya tidak dapat membezakan di antara manhaj Tafwid (ASWJ) dan manhaj Ithbat makna zahir (ahli bid’ah); dan di antara manhaj Takwil (ASWJ) dan manhaj Ta’til (ahli bid’ah).
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 Comment "Mazhab-mazhab ASWJ dan Ahli Bid’ah Berkenaan Mutashabihat Secara umumnya terdapat empat pendekatan dalam berinteraksi dengan nas-nas Mutashabihat. Dua daripadanya adalah manhaj Ahli Sunnah dan Jama’ah iaitu (i) Tafwid dan (ii) Takwil. Dua yang lain pula adalah manhaj golongan Ahli Bid’ah iaitu (iii) Ithbat: menetapkan mazkna zahir dan (iv) Ta’til: menafikan adanya makna yang sesuai bagi nas tersebut. Mereka yang kurang mahir dan teliti di dalam permasalahan ini biasanya tidak dapat membezakan di antara manhaj Tafwid (ASWJ) dan manhaj Ithbat makna zahir (ahli bid’ah); dan di antara manhaj Takwil (ASWJ) dan manhaj Ta’til (ahli bid’ah)."
Post a Comment