RU'YAH SALIHAH BAGI ZIARAH MAQAM RASULULLAH صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

RU'YAH SALIHAH BAGI ZIARAH MAQAM RASULULLAH صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

Al-Imam al-Mujtahid Shaykh al-Islam Muhyi al-Din Yahya bin Sharaf al-Nawawi (w.676H) menyebut di dalam kitabnya yang masyhur dan penuh barakah - "al-Adzkar al-Nawawiyyah", hal. 206, cetakan Dar al-Fikr:

:وعن العتبي قال

Dan daripada al-ʿUtbī, beliau berkata:

كنتُ جالسًا عند قبر النبيّ صلى الله عليه وسلم فجاء أعرابيٌّ فقال: السلام عليك يا رسول الله! سمعتُ الله تعالى يقول: (( وَلَوْ أنَّهُمْ إذ ظَلَمُوا أنْفُسَهُمْ جَاؤُوكَ فاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ واسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا)) [النساء:64] وقد جئتُك مستغفرًا من ذنبي، مستشفعًا بك إلى ربي،

Pernah pada satu ketika, aku duduk di sisi kubur Baginda Nabi صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ, lalu seorang arab badwi datang dan berkata:

Salam sejahtera ke atasmu, wahai Rasulullah! Aku telah mendengar Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى berfirman (al-Nisāʾ:64):

(( Dan kalaulah mereka ketika menganiaya diri mereka sendiri datang kepadamu [wahai Nabi Muhammad صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ] lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulullah [صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ] juga memohon ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.”

ثم أنشأ يقول:

Kemudian, dia pun melantunkan syair berikut:

يَا خَيْرَ مَنْ دُفِنَتْ بِالْقَاعِ أَعْظُمُهُ

فَطَابَ مِنْ طِيبِهِنَّ الْقَاعُ وَالْأَكَمُ

“Wahai sebaik-baik manusia yang tulang belulangnya (jasad tubuhnya yang mulia) dikebumikan di dalam tanah datar ini, * lalu harumlah daripada kewangian tulang belulangnya (jasad tubuhnya yang mulia) itu tanah datar dan tanah tinggi sekitarnya.”

نَفْسِي الْفِدَاءُ لِقَبْرٍ أَنْتَ سَاكِنُهُ

فِيهِ الْعَفَافُ وَفِيهِ الْجُودُ وَالْكَرَمُ

“Nyawaku adalah tebusan bagi kubur yang engkau tinggal di dalamnya. * Di dalamnya terdapat kesucian maruah, dan di dalamnya terdapat sifat pemurah (kemurahan) dan kemuliaan.”

قال: ثم انصرفَ، فحملتني عيناي فرأيت النبيَّ صلى الله عليه وسلم في النوم فقال لي: يا عُتْبيّ، الحقِ الأعرابيَّ فبشِّره بأن الله تعالى قد غفر له.

Al-ʿUtbī berkata:

Kemudian, dia pun beredar pergi. Lalu, kedua-dua mataku lelap dan aku pun melihat Baginda Nabi صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ di dalam tidur dan Baginda صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda kepadaku:

“Wahai ʿUtbī, pergilah dapatkan arab badwi itu dan berilah berita gembira kepadanya bahawa sesungguhnya Allah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ telah mengurniakan keampunan buatnya.”

PENUNTUT ILMU

(Feed generated with FetchRSS)

source https://www.facebook.com/680496500528871/posts/1033006655277852

0 Comment "RU'YAH SALIHAH BAGI ZIARAH MAQAM RASULULLAH صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ"

Post a Comment

Thank you for your comments