Khawārij (Golongan Takfiri) adalah Punca Utama Pertelingkahan dan Pergaduhan Sesama Umat Islam

Khawārij (Golongan Takfiri) adalah Punca Utama Pertelingkahan dan Pergaduhan Sesama Umat Islam

<<<<< >>>>>>

Khawārij atau golongan takfiri atau golongan yang mengkafirkan umat Islam yang lain dan menghalalkan darah serta harta mereka adalah merupakan punca utama perpecahan dan pergaduhan sesama umat Islam berdasarkan hadis Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

Tiga (3) ciri-ciri utama golongan Khawārij ialah:

[1] Mengkafirkan para Muslimin.

[2] Mentashbihkan dan mentajsimkan Allah.

[3] Merendahkan kemuliaan Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

Ketiga-tiga ciri ini jelas terdapat pada golongan Salafi-Wahhabi.

Dan di antara ciri-ciri Khawārij yang diisyaratkan di dalam hadis di bawah ialah:

[4] Bersikap ujub (kagum diri), sombong dan ego dengan merasa diri lebih baik daripada orang lain. Dalam hadis di bawah, lelaki Khawārij tersebut merasakan dirinya lebih baik daripada Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ, Saidina Abu Bakar رَضِيَ اللهُ عَنْهُ, Saidina ʿUmar رَضِيَ اللهُ عَنْهُ, Saidina ʿAlī رَضِيَ اللهُ عَنْهُ dan para Sahabat yang lain.

<<<<< >>>>>

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، قَالَ:

ذُكِرَ رَجُلٌ لِرَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَهُ نِكَايَةٌ فِي الْعَدُوِّ وَاجْتِهَادٌ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: (( لا أَعْرِفُ هَذَا ))، قَالَ: بَلْ نَعْتُهُ كَذَا وَكَذَا، قَالَ: (( مَا أَعْرِفُهُ ))، فَبَيْنَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ إِذْ طَلَعَ الرَّجُلُ، فَقَالَ: هُوَ هَذَا يَا رَسُولَ اللهِ، قَالَ: (( مَا كُنْتُ أَعْرِفُ هَذَا، هَذَا أَوَّلُ قَرْنٍ رَأَيْتُهُ فِي أُمَّتِي، إِنَّ فِيهِ لَسَفْعَةً مِنَ الشَّيْطَانِ )).

فَلَمَّا دَنَا الرَّجُلُ سَلَّمَ فَرَدَّ عَلَيْهِ السَّلامَ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : (( أَنْشُدُكَ بِاللهِ هَلْ حَدَّثْتَ نَفْسَكَ حِينَ طَلَعْتَ عَلَيْنَا أَنْ لَيْسَ فِي الْقَوْمِ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْكَ؟ ))، قَالَ: اَللّٰهُمَّ نَعَمْ.

قَالَ: فَدَخَلَ الْمـَسْجِدَ فَصَلَّى، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لأَبِي بَكْرٍ: (( قُمْ فَاقْتُلْهُ ))، فَدَخَلَ أَبُو بَكْرٍ فَوَجَدَهُ يُصَلِّي، فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ فِي نَفْسِهِ: إِنَّ لِلصَّلاةِ حُرْمَةً وَحَقًّا، وَلَوْ أَنِّي اسْتَأْمَرْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَاءَ إِلَيْهِ، فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ ق: (( أَقَتَلْتَهُ؟ ))، قَالَ: لَا، رَأَيْتُهُ يُصَلِّي، وَرَأَيْتُ لِلصَّلَاةِ حُرْمَةً وَحَقًّا، وَإِنْ شِئْتَ أَقْتُلُهُ قَتَلْتُهُ، قَالَ: (( لَسْتَ بِصَاحِبِهِ، اذْهَبْ أَنْتَ يَا عُمَرُ فَاقْتُلْهُ )).

فَدَخَلَ عُمَرُ الْمـَسْجِدَ فَإِذَا هُوَ سَاجِدٌ فَانْتَظَرَهُ طَوِيلًا ثُمَّ قَالَ فِي نَفْسِهِ: إِنَّ لِلسُّجُودِ حَقًّا، وَلَوْ أَنِّي اسْتَأْمَرْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَدِ أَسْتَأْمَرَهُ مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي، فَجَاءَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: (( أَقَتَلْتَهُ؟ ))، قَالَ: لَا، رَأَيْتُهُ سَاجِدًا، وَرَأَيْتُ لِلسُّجُودِ حَقًّا، وَإِنْ شِئْتَ أَنْ أَقْتُلَهُ قَتَلْتُهُ، قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : (( لَسْتَ بِصَاحِبِهِ، قُمْ يَا عَلِيُّ أَنْتَ صَاحِبُهُ إِنْ وَجَدْتَهُ )).

فَدَخَلَ فَوَجَدَهُ قَدْ خَرَجَ مِنَ الْمـَسْجِدِ، فَرَجَعَ إِلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: (( أَقَتَلْتَهُ؟ ))، قَالَ: لَا، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:

(( لَوْ قُتِلَ الْيَوْمَ مَا اخْتَلَفَ رَجُلَانِ مِنْ أُمَّتِي حَتَّى يَخْرُجَ الدَّجَّالُ ))

Daripada Anas bin Mālik رَضِيَ اللهُ عَنْهُ, beliau berkata:

“[Pernah pada satu ketika], seorang lelaki telah diceritakan kepada Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ, dia dikatakan mempunyai kekuatan ke atas para musuh dan kesungguhan [dalam ibadah] maka Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda: “Aku tidak mengenal lelaki ini.” Pencerita berkata: “Bahkan, wahai Rasulullah, sifatnya begini dan begini.” Maka, Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda: ”Aku tidak mengenalinya.”

Ketika kami sedang dalam perbicaraan itu, maka lelaki tersebut pun muncul lalu, dan si pencerita berkata: ”Inilah dia, wahai Rasulullah.” Namun Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda: *”Aku tidak pernah mengenal lelaki ini. Lelaki ini adalah tanduk [syaitan] pertama yang aku lihat daripada kalangan umatku. Sesungguhnya pada dirinya terdapat kesan hitam kemerah-merahan daripada syaitan.”*

Apabila lelaki tersebut mendekati [majlis Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersama para Sahabat], dia memberikan salam dan Baginda صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ menjawab salamnya. Kemudian, Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda kepadanya: *”Aku menyerumu dengan [nama] Allah, adakah engkau telah berkata kepada dirimu ketika engkau datang kepada kami bahawa sesungguhnya tidak ada di dalam perkumpulan ini seorang yang lebih baik daripada engkau.”* Lelaki tersebut menjawab: *”Allāhumma, ya [benar].”*

Lelaki tersebut pun masuk ke masjid dan melakukan solat, Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda kepada [Saidina] Abu Bakar رَضِيَ اللهُ عَنْهُ : ”Bangunlah dan bunuhlah dia.” [Saidina] Abu Bakar  masuk ke masjid dan mendapati lelaki itu sedang melakukan solat. Maka [Saidina] Abu Bakar رَضِيَ اللهُ عَنْهُ berkata pada dirinya: ”Sesungguhnya bagi solat itu ada kehormatan dan hak, maka adalah lebih baik bagi aku meminta perintah daripada Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ terlebih dahulu berkenaan perkara ini.” Lalu, beliau pun datang kepada Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ, lalu Baginda صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bertanya kepada beliau: ”Adakah engkau telah membunuhnya?.” [Saidina] Abu Bakar رَضِيَ اللهُ عَنْهُ berkata: ”Tidak [kerana] aku melihat dia sedang bersolat dan aku berpandangan bahawa bagi solat itu ada kehormatan dan hak. Sekiranya engkau mahu untuk aku membunuhnya, maka aku akan membunuhnya.” Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda: ”Engkau bukanlah orang yang akan melakukannya. Pergilah engkau wahai ʿUmar dan bunuhlah dia.”

Maka [Saidina] ʿUmar رَضِيَ اللهُ عَنْهُ pun masuk ke dalam masjid dan beliau mendapati lelaki tersebut sedang sujud. Lalu, beliau menunggunya dengan waktu yang lama, dan kemudian beliau berkata kepada dirinya: ”Sesungguhnya bagi sujud itu ada haknya, maka adalah lebih baik bagi aku meminta perintah daripada Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ terlebih dahulu berkenaan perkara ini, sesungguhnya orang yang lebih baik daripadaku (iaitu Saidina Abu Bakar رَضِيَ اللهُ عَنْهُ) telah meminta perintah daripada Baginda صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.” Beliau pun datang kepada Baginda Nabi صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ, lalu Baginda صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda kepadanya: ”Adakah engkau telah membunuhnya?.” [Saidina] ʿUmar رَضِيَ اللهُ عَنْهُ: ”Tidak [kerana] aku melihatnya dalam keadaan sujud dan aku berpandangan bahawa bagi sujud itu ada haknya, dan sekiranya engkau mahu aku membunuhnya, maka aku akan membunuhnya.” Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda: ”Engkau bukanlah orang yang akan melaksanakannya. Bangunlah wahai ʿAlī, engkaulah orang yang akan melaksanakannya, sekiranya engkau sempat mendapatkannya.”

[Saidina] ʿAlī رَضِيَ اللهُ عَنْهُ pun ke dalam masjid dan mendapati lelaki itu telah keluar dari Masjid [Nabawi], beliau kembali kepada Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ, lalu Baginda صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda: ”Adakah engkau telah membunuhnya.” [Saidina] ʿAlī رَضِيَ اللهُ عَنْهُ berkata: ”Tidak.”

Maka Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ pun bersabda:

*”Sekiranya lelaki (Khawārij) itu dibunuh pada hari ini, maka tidak akan bertelingkah dua orang lelaki daripada kalangan umatku sehingga keluarnya Dajjāl.”*

T: (Abū Yaʿlā al-Mawṣilī (307H): Musnad Abī Yaʿlā al-Mawṣilī), No. 90, 3668 [Lafaz di atas], 4127 & 4143; Abū Shuʿyab al-Ḥarrānī (295H): Fawāʿid Muntaqāh min Ḥadīth Abī Shuʿayb al-Ḥarrānī, , No. 31 (makhṭūṭ); (al-Ājurrī (360H): al-Sharīʿah), No. 50; (al-Bayhaqī (458H): Dalā'il al-Nubuwwah), No. 2550; (al-Haythamī (807H): al-Maqṣid al-ʿAlī fī Zawāʾid Abī Yaʿlā al-Mawṣilī (Juzʾ)), No. 981, 982 & 1802; (al-Būṣīrī (840H): Itḥāf al-Khiyarah al-Maharah bi Zawāʾid al-Masānīd al-ʿAsharah), No. 981, 4667 & 4672 dan (Ibn Ḥajar al-ʿAsqalānī (852H): al-Maṭālib al-ʿĀliyah bi Zawāʾid al-Masānid al-Thamāniyah), No. 4441. [Status: Ḥasan li Ghayrih]

Nota:

[1]

Lafaz sabdaan akhir Rasulullah  di dalam riwayat al-Imām al-Ḥafiẓ Ibnu Hajar al-ʿAsqalānī (w.852) di dalam “al-Maṭālib al-ʿĀliyah bi Zawāʾid al-Masānid al-Thamāniyah,” No. 4441 berbunyi:

أَمَا واللهِ لَوْ قَتَلَهُ، لَكَانَ أَوَّلَهـُمْ وَآخِرَهُمْ، وَمَا اخْتَلَفَ فِي أُمَّتِي اثْنَانِ

*“Demi Allah! Sekiranya beliau (Saidina ‘Ali رَضِيَ اللهُ عَنْهُ) dapat membunuhnya (lelaki Khawārij ini) [pada hari ini], maka dialah yang pertama dan terakhir dari kalangan mereka (Khawārij); dan tidak akan bertelingkah/ bergaduh dua orang lelaki daripada kalangan umatku sesama mereka.”*

[2]

Lelaki tersebut ialah Ḥurqūṣ bin Zuhayr al-Saʿdī al-Tamīmī (w.38H) yang juga dikenali sebagai Dzū al-Khuwayṣirah al-Tamīmī dan Dzu al-Thudayyah. Dia adalah lelaki Khawārij pertama di dalam sejarah umat Islam dan dia akhirnya dibunuh oleh tentera Saidina ʿAli رَضِيَ اللهُ عَنْهُ dalam peperangan Nahrawān - peperangan Khawārij Muḥakkimah/ Ḥarūriyyah terhadap Saidina ʿAli رَضِيَ اللهُ عَنْهُ - pada tahun 38 Hijrah di Nahrawān, Iraq. Dia dibunuh oleh Ḥubaysh bin Rabīʿah, Abū al-Mughīrah. Namun begitu, para pengikutnya telah pun ramai dan ideologi takfirnya telah mengalir dalam sebahagian umat Islam sehingga ke hari ini.

PENUNTUT ILMU - Khawārij adalah Punca Pertelingkahan Umat Islam. Di mana sahaja mereka berada, umat Islam akan bertelingkah sesama mereka.

Benarlah sabdaanmu, wahai Kekasih Allah [صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ]!

(Feed generated with FetchRSS)

source https://www.facebook.com/680496500528871/posts/1007098681201983

0 Comment "Khawārij (Golongan Takfiri) adalah Punca Utama Pertelingkahan dan Pergaduhan Sesama Umat Islam"

Post a Comment

Thank you for your comments