Amalan membaca al-Qur’an di sisi kubur orang Muslim sebenarnya telah menjadi amalan umat Islam sejak zaman berzaman sebelum muncul dakwaan golongan ekstrim yang menggunakan istilah takfir “Quburiyyun” atau “Penyembah Kubur” atau “bid’ah dan sesat” terhadap amalan ini. Sebagai contoh: [Imam Al-Shafie Mengkhatamkan al-Quran di Kubur Imam Al-Layth Ibn Sa’d Ketika di Mesir: Riwayat Ibn al-Qattan al-‘Asqalani] Imam mazhab kita, Imam Al-Mujaddid (kurun ke-2) Al-Mujtahid Muhammad ibn Idris Al-Shafie (w.204H) sendiri pernah mengkhatamkan Al-Qur’an di sisi kubur Imam Al-Layth Ibn Sa’d (w.175H). Imam Muhammad Ibn ʿAli Ibn Muhammad Ibn al-Qattan al-‘Asqalani (w.813H) menyebut di dalam kitabnya “al-Qawl bi al-Ihsan al-‘Amim fi Intifa’ al-Mayyit bi al-Qur’an al-‘Azim”: وصح واشتهر وتواتر أن الشافعي رحمه الله أثنى عليه خيراً متزايداً، وذكر أنه كان أفقه من غيره ممن هو من أكابر السادات العلماء، ولكن أضاعوه أصحابه، وقرأ عنده ختمة، وقال: أرجو أن تدوم القراءة عنده “Dan telah sahih, masyhur dan mutawatir riwayat bahawa sesungguhnya (Imam) al-Shafi’i – semoga Allah merahmatinya – telah memuji beliau (Imam al-Layth Ibn Sa’d) dengan pujian yang banyak dan menyatakan bahawa beliau pada hakikatnya lebih faqih berbanding ulama’ selain beliau dari kalangan tokoh-tokoh ulama’. Akan tetapi, para ashabnya telah mengabaikan (penyebaran mazhab beliau). Dan beliau (Imam Shafie) membaca al-Qur’an di sisi (kubur)nya al-Qur’an dengan satu kali khatam dan berkata: Aku berharap agar pembacaan al-Qur’an berterusan dilakukan di sisinya (kuburnya).” Imam Ibn al-Qattan menambah: كذلك دائمة لا تنقطع “Maka begitulah, ia (bacaan al-Qur’an) dilakukan (disisi kuburnya) tidak terputus.” “Penuntut Ilmu”

Amalan membaca al-Qur’an di sisi kubur orang Muslim sebenarnya telah menjadi amalan umat Islam sejak zaman berzaman sebelum muncul dakwaan golongan ekstrim yang menggunakan istilah takfir “Quburiyyun” atau “Penyembah Kubur” atau “bid’ah dan sesat” terhadap amalan ini. Sebagai contoh: [Imam Al-Shafie Mengkhatamkan al-Quran di Kubur Imam Al-Layth Ibn Sa’d Ketika di Mesir: Riwayat Ibn al-Qattan al-‘Asqalani] Imam mazhab kita, Imam Al-Mujaddid (kurun ke-2) Al-Mujtahid Muhammad ibn Idris Al-Shafie (w.204H) sendiri pernah mengkhatamkan Al-Qur’an di sisi kubur Imam Al-Layth Ibn Sa’d (w.175H). Imam Muhammad Ibn ʿAli Ibn Muhammad Ibn al-Qattan al-‘Asqalani (w.813H) menyebut di dalam kitabnya “al-Qawl bi al-Ihsan al-‘Amim fi Intifa’ al-Mayyit bi al-Qur’an al-‘Azim”: وصح واشتهر وتواتر أن الشافعي رحمه الله أثنى عليه خيراً متزايداً، وذكر أنه كان أفقه من غيره ممن هو من أكابر السادات العلماء، ولكن أضاعوه أصحابه، وقرأ عنده ختمة، وقال: أرجو أن تدوم القراءة عنده “Dan telah sahih, masyhur dan mutawatir riwayat bahawa sesungguhnya (Imam) al-Shafi’i – semoga Allah merahmatinya – telah memuji beliau (Imam al-Layth Ibn Sa’d) dengan pujian yang banyak dan menyatakan bahawa beliau pada hakikatnya lebih faqih berbanding ulama’ selain beliau dari kalangan tokoh-tokoh ulama’. Akan tetapi, para ashabnya telah mengabaikan (penyebaran mazhab beliau). Dan beliau (Imam Shafie) membaca al-Qur’an di sisi (kubur)nya al-Qur’an dengan satu kali khatam dan berkata: Aku berharap agar pembacaan al-Qur’an berterusan dilakukan di sisinya (kuburnya).” Imam Ibn al-Qattan menambah: كذلك دائمة لا تنقطع “Maka begitulah, ia (bacaan al-Qur’an) dilakukan (disisi kuburnya) tidak terputus.” “Penuntut Ilmu”



(Feed generated with FetchRSS)

source https://www.facebook.com/1499687470298765_2576156342651867

0 Comment "Amalan membaca al-Qur’an di sisi kubur orang Muslim sebenarnya telah menjadi amalan umat Islam sejak zaman berzaman sebelum muncul dakwaan golongan ekstrim yang menggunakan istilah takfir “Quburiyyun” atau “Penyembah Kubur” atau “bid’ah dan sesat” terhadap amalan ini. Sebagai contoh: [Imam Al-Shafie Mengkhatamkan al-Quran di Kubur Imam Al-Layth Ibn Sa’d Ketika di Mesir: Riwayat Ibn al-Qattan al-‘Asqalani] Imam mazhab kita, Imam Al-Mujaddid (kurun ke-2) Al-Mujtahid Muhammad ibn Idris Al-Shafie (w.204H) sendiri pernah mengkhatamkan Al-Qur’an di sisi kubur Imam Al-Layth Ibn Sa’d (w.175H). Imam Muhammad Ibn ʿAli Ibn Muhammad Ibn al-Qattan al-‘Asqalani (w.813H) menyebut di dalam kitabnya “al-Qawl bi al-Ihsan al-‘Amim fi Intifa’ al-Mayyit bi al-Qur’an al-‘Azim”: وصح واشتهر وتواتر أن الشافعي رحمه الله أثنى عليه خيراً متزايداً، وذكر أنه كان أفقه من غيره ممن هو من أكابر السادات العلماء، ولكن أضاعوه أصحابه، وقرأ عنده ختمة، وقال: أرجو أن تدوم القراءة عنده “Dan telah sahih, masyhur dan mutawatir riwayat bahawa sesungguhnya (Imam) al-Shafi’i – semoga Allah merahmatinya – telah memuji beliau (Imam al-Layth Ibn Sa’d) dengan pujian yang banyak dan menyatakan bahawa beliau pada hakikatnya lebih faqih berbanding ulama’ selain beliau dari kalangan tokoh-tokoh ulama’. Akan tetapi, para ashabnya telah mengabaikan (penyebaran mazhab beliau). Dan beliau (Imam Shafie) membaca al-Qur’an di sisi (kubur)nya al-Qur’an dengan satu kali khatam dan berkata: Aku berharap agar pembacaan al-Qur’an berterusan dilakukan di sisinya (kuburnya).” Imam Ibn al-Qattan menambah: كذلك دائمة لا تنقطع “Maka begitulah, ia (bacaan al-Qur’an) dilakukan (disisi kuburnya) tidak terputus.” “Penuntut Ilmu”"

Post a Comment

Thank you for your comments